Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Kevin, Roy

Kimi tillbaka – så gick det för andra mästare i comebacken

Publicerad 2011-12-06

Anna Andersson sätter Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

Fem mästare har redan kommit tillbaka.

Nu kommer en sjätte.

Kimi Räikkönen ska göra comeback.

Sportbladet har rankat de tidigare mästarnas comebacker – från succéerna för Niki Lauda och Alain Pros, som vann VM igen, till Alan Jones, som misslyckades två gånger om.

Niki Lauda

Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus

Lade av: Kanadas GP 1979.

Comeback: Sydafrikas GP 1982. Han var borta i 31 lopp, 867 dagar.

Resultat i comebacken: 4.

Niki Lauda är en man med en stark egen vilja. En grå höstdag i Montreal kände han att det fick vara nog, säsongen hade varit urusel och han hade ingen lust mer. Han lämnade F1 mitt under en träning.

– Jag har ingen lust att köra runt i cirklar, förklarade han.

Han sa till sin chef hos Brabham Bernie Ecclestone och lämnade F1 för att arbeta med sitt flygbolag.

Tre år senare kom han tillbaka. Under sommaren hade McLarens Ron Dennis frågat om österrikaren ville testa hans bil. Lauda sa ja, han behövde pengar till sitt företag och efter ett test på Donington hade han bestämt sig.

Han ville tillbaka - i comebacken var han fyra, efter tre lopp hade han vunnit igen och två år senare var han världsmästare för tredje gången.

Alain Prost

Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus

Lade av: Japans GP 1991.

Comeback: Sydafrikas GP 1993. Han var borta i 17 lopp, 511 dagar.

Resultat i comebacken: 1.

Egentligen skulle Alain Prost köra fram till Australiens GP 1991, men han var väldigt missnöjd med den Ferrari han körde och sa:

– Det är som att köra en lastbil.

Det gillade inte hans arbetsgivare och parterna skiljdes åt. Alain Prost började direkt arbeta för sin comeback. Han såg till att han fick en plats hos Williams och till säsongen 1993 så kom han tillbaka. Precis lika bra som tidigare. Professorn tog sin fjärde VM-titel.

Michael Schumacher

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Lade av: Brasiliens GP 2006.

Comeback: Bahrains GP 2010. Han var borta i 52 lopp, 1239 dagar.

Resultat i comebacken: Sexa.

Tidernas mest framgångsrika F1-förare hade fått nog. Han fick problem med motorn i Japans GP 2006 vilket spelade hans rival Fernando Alonso i händerna. Trots däckproblem kämpade sig tysken till plats fyra i säsongsavslutningen, men det räckte inte. Fernando Alonso vann VM och tysken åkte på semester.

Han kunde inte lämna motorsporten och kom tillbaka som rådgivare åt Ferrari och han testade för stallet, men tävla ville han inte. Det gjorde han på MC, ända fram till dess att han kraschade och skadade nacken i februari 2009.

När sedan Felipe Massa skadades i Ungern 2009 bad Ferrari Schumacher om hjälp, men nacken klarade inte av påfrestningen i cockpit. Dock tände testerna en gnista:

– För ett ögonblick kändes det som om jag verkligen levde igen, sa Schumacher.

När Jenson Button skrev på för McLaren och Mercedes köpte Brawn kom nästa chans. Schumachers följeslagare Ross Brawn ringde och Schumacher sa ja. Under två säsonger har han kämpat för en topplacering, men den har uteblivit. Bilen är inte tillräckligt bra. Nästa år är hans sista enligt det avtal som skrevs inför 2010.

Nigel Mansell

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Lade av: Australiens GP 1992.

Comeback: Frankrikes GP 1994. Han var borta i 22 lopp, 602 dagar.

Resultat i comebacken: Han bröt.

I Ungern vann han 1992 sin VM-titel, två lopp senare meddelade han att han lämnar F1 för IndyCar. Han valde att lämna eftersom Williams hade skrivit kontrakt med Alain Prost och förhandlade med Ayrton Senna. Mansell åkte till USA och vann IndyCar, men i och med segern försvann också motivationen.

Han återvände till F1 1994, där ersatte han David Coulthard hos Williams under fyra lopp, han bröt två gånger och var fyra vid ett tillfälle och han vann i Adelaide. Trots det så fick han inte stanna hos Williams som satsade på Coluthard. Mansell vände sig till McLaren och körde två lopp för dem, men han kunde inte alls prestera och efter Spaniens GP parkerade han och sa adjö.

Han motiverade sitt avhopp med att han inte fick plats i cockpit.

Alan Jones

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

Lade av: USAs GP 1981

Första comebacken: USA:s GP 1983, han var borta i 17 lopp, 526 dagar.

Resultat i comebacken: Han bröt.

Andra comebacken: Italiens GP 1985. Han var borta i 40 lopp, 896 dagar.

Resultat i comebacken: Han bröt.

Efter VM-segern så var det ett tufft år för Alan Jones, han vann bara två lopp och han hade problem att komma överens med stallkompisen Carlos Reutermann. Han var frustrerad och drog sig tillbaka till sin farm i Australien.

Men efter två år var han tillbaka, betydligt tyngre. Det sägs att han vägde kring 90 kilo och det enda stallet som ville ha honom var Arrows. Han var på väg mot poäng i comebacken, men tvingades bryta. När det sedan inte var någon som ville betala honom den lön han krävde så lade han av.

Men 1985 var han tillbaka igen. Med Haas-Lola, men det projektet blev inte alls så framgångsrikt som stallet hoppas på, trots fabriksstöd från Ford. Efter fyra VM-poäng 1985 så lade Jones av – för gott.

Följ ämnen i artikeln