Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Sigrid, Siri

”Hamilton blåljuger”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-06-29

Janne Blomqvist tror inte
på Hamiltons förklaring
till omkörningen

Viasats F1-kommentator Janne Blomqvist ger sin syn på den dramatiska GP-tävlingen i Valencia. VM-serien ser ut att ha utvecklat sig till en kamp mellan Red Bull och McLaren.

Valencialoppet blev inte alls det sömnpiller som många förståsigpåare hade väntat sig. I stället blev det ett dramatiskt lopp med en rejäl krasch och ett intensivt taktikspel.

Hur skulle du sammanfatta loppet?

– Valencia är en komplicerad bana, men den är jävligt tråkig, det här kunde ha blivit ett nytt Bahrainrace. Nu var det andra saker som gjorde loppet intressant – Webbers krasch, Hamiltons mygel och Schumachers märkliga depåstrategi. Men framför allt var det säkerhetsbilen som avgjorde loppet.

Hur ser du på Hamiltons omtalade omkörning av säkerhetsbilen?

– Det märkliga är att han låtsas som att han inte kommer i håg vad som hänt. Jag kollade på reprisen flera gånger och man ser att han bromsar in så han har säkerhetsbilen framför sig och kan se den. När han kommer till den vita linjen, då kör han förbi den. Han blåljuger när han säger att han inte visste vad han gjorde. Jag tror att Hamilton chansade, men det blev väldigt orättvist mot Alonso. Det är inte rätt att man ska kunna bryta mot reglerna och tjäna på det.

Det dröjde en bra stund innan Hamilton fick sitt drive through-straff för omkörningen, hur ser du på det?

– Det är svårt att ha synpunkt på det när jag inte vet vad som pågick i domartornet. Det beror på hur många som har befogenhet att ta beslut om racingincidenter. Om det bara är en person som kan göra det kan jag acceptera att det kan ta tid. Händer det mycket under ett lopp kan det bli svårt för en person att hinna med. Men det borde inte vara så. Tänk om man skulle gå på en fotbollsmatch och sedan när den spelats klart får publiken veta att det egentligen skulle ha varit straff. Det går ju inte, en fotbollspublik skulle aldrig acceptera att få domsluten i efterhand och så borde det inte vara i F1 heller.

Mark Webber körde ihop med Heikki Kovalainen, vad säger du om påkörningen?

– Det är ett klassiskt exempel på en missbedömning. Det är alltid den påkörande som är ansvarig, om Webber ska ta sig förbi måste han vara extra försiktig och köra om på ett säkert sätt. Sedan är det en lycklig omständighet att han inte blev skadad när bilen slog runt.

McLaren och Red Bull är främst i VM-tabellen, är det de här två stallen det kommer att handla om nu?

– Det ser ut som att det kommer att bli så. McLaren har haft tur, bland annat i Turkiet, men i Kanada var de starkare, men vi ska komma i håg att det var ett mycket speciellt race i Montreal på grund av underlaget och däcken. Men jag tycker att Red Bull har sett lite vassare ut och jag tror att de har en liten fördel på banor som Silverstone, Hockenheim och Spa.

Kan Ferrari och Mercedes komma i fatt?

– Ferrari var kaxiga inför Valencia, men trots deras uppdateringar räcker bilen inte till. Jag vet inte vad de ska göra, det verkar inte som om de har rätt kunskaper på designsidan för att bygga en bil som Alonso kan vinna med. Mercedes gjorde en superflopp. De fick inte alls däcken att funka under kvalet och i racet gjorde Nico Rosberg en urdålig start. Sedan utmanövrerade teamet sig själv med den konstiga däckstrategin för Schumacher. De har det jobbigt just nu och det här visar hur svårt det är att vara med i toppen året efter att man vunnit VM. Men de kan nog studsa tillbaka nästa år.

Följ ämnen i artikeln