Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Sponsorerna omskakade

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-14

"Det är klart att det inte är positivt"

Först fylleskandalen med Jimmy Nordin, därefter drogskandalen i helgen med Patrik Sjöberg, Sven Nylander och EM-deltagaren Patrik Lövgren.

Båda är händelser som skakat om friidrottslandslaget – liksom dess sponsorer.

– Det är klart att det inte är positivt om man ska få nya sponsorer att förbundet förknippas med skandaler varav en är en drogskandal, säger Rutger Hagstad, marknadschef på Puma.

Hans eget företag är officiell klädsponsor till det svenska landslaget och fick bland annat uttala sig när kulstötaren Jimmy Nordin omhändertogs, berusad och fortfarande med landslagsdräkten på. Men den skandalen har bleknat i jämförelse med helgens händelse.

De före detta stjärnorna Sven Nylander och Patrik Sjöberg tillsammans med sprintern Patrik Lövgren förhördes då av polis och fick lämna urinprov. Proven visade i sin tur spår av narkotika.

– Det är samma sak som med Jimmy Nordin. Det som är synd är ju att alla framgångar kommer i skymundan av det här, kommenterar Hagstad händelsen.

Hur påverkar det ert företag och relationen till friidrottslandslaget?

– Ingen av de här tre är ju våra atleter. Hade någon av de här varit Puma-atleter så hade vi fått agera på ett annat sätt. I våra individuella avtal med idrottare så står det att vi kan bryta avtalen vid händelser som dopning eller liknande.

Avvaktar

Söktjänstföretaget Eniro valde förra året att bli en av huvudsponsorerna till friidrottslandslaget och har ett skrivet avtal fram till och med 2009. Marknadsdirektören Torbjörn Wik vill dock inte uttala sig kring skandalen och vad den kan komma att ha för någon betydelse.

– Tills vidare så ger vi inga kommentarer förrän vi vet mer än det vi fått veta från friidrottsförbundet. De har ju valt att inte kommentera det så länge utredningen pågår och därför avvaktar vi förbundet.

Hur går ni vidare?

– Det är omöjligt att säga, än så länge är det ju vad jag kan förstå så att huvudaktörerna i det här är personer som inte längre har ett samarbete med förbundet. Det är inte aktiva så att säga och vårt samarbete är ju med friidrottsförbundet. Vi kommer lugnt att avvakta vad förbundet kommer fram till.

”Oacceptabelt”

Vattenfall valde att gå in som sponsor till friidrotts-EM i Göteborg, ett beslut man inte ångrar, i alla fall inte enligt sponsorschefen Helena Kortred.

– Den satsning vi gjort är vi nöjda med, sedan är det naturligtvis tråkigt och oacceptabelt med en sådan här händelse som den i helgen, säger hon.

Är det ur sponsorsynvinkel en stor skillnad att det i Nylanders och Sjöbergs fall handlar om icke aktiva?

– Ja, det tror jag, de aktiva tillhör ju truppen. Det är de vi som företag associeras till.

Rutger Hagstad menar dock samtidigt att det handlar mycket om hur förbundet i sig hanterar sådana här skandaler och i det här fallet har friidrottsförbundet ändå lyckats bra, enligt honom.

– Det finns ju paralleller till hockeyförbundet med den skandalen och fotbollförbundet med slagsmålet i omklädningsrummet och så vidare. Det kan hanteras på olika sätt och jag tycker att friidrottsförbundet har skött båda de här händelserna mycket bra.

TT

Följ ämnen i artikeln