Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

– Visst har det varit svårt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-15

Exklusivt möte med Fernando Alonso – om hemkomsten till Renault, hur han har mognat och det turbulenta fjolåret

PARIS. Borta är den bistra minen och den välklippta frisyren.

Tillbaka är leendet, glimten i ögat och de busiga lockarna.

Som om 2007 aldrig existerat.

– När jag kom till Renaults fabrik kändes det som om tiden stått stilla, säger Fernando Alonso.

Kyligt Fernando Alonso vill helst inte­ prata om sin förre teamkollega i McLaren - Lewis Hamilton.

Sportbladet får som enda svenska dagstidning prata med den dubble världsmästaren i samband med att den nya bilen presenteras.

Han ger ett lugnt och harmoniskt intryck och det är inte bara han som har känslan av att tiden stått stilla.

Till och med frisyren är den samma som när han körde för Renault senast.

– Redan när jag bestämde mig för att lämna McLaren visste jag att jag skulle välja Renault. Det definitiva beslutet tog jag först efter ­semestern. Man måste lyssna på alla erbjudanden, F1 är inte så enkelt, säger han med ett leende.

Var Renault ett självklart val?

– Jo, jag visste att jag inte kunde gå till något toppteam eftersom McLaren och Ferrari var så överlägsna i fjol. Renaults fördel var att jag kände teamet att jag kunde börja jobba med direkt. Vi skulle inte förlora någon tid. Renault har varit med och slagits i toppen. 14 månader tidigare vann vi VM, de vet hur man gör bilar och vinner lopp.

Kunde inte annat än förlora

Fernando Alonso lämnade Renault som världsmästare 2006 och han kom till ett hårdsatsande McLaren-Mercedes. Där skulle han ta över efter Kimi Räikkönen som flyttat till Ferrari och inte fått ut sitt max hos det engelsk/tyska stallet. Vid sin sida hade han Lewis Hamilton, en ung mörkhyad britt som teamchef Ron Dennis fostrat som sin son.

Fernando Alonso kunde inte annat än förlora.­

Men han förlorade inte bara sin status som stallets etta, han förlorade sin VM-titeln, en del av sitt anseende och sitt temperament.

Hans avsiktliga ”bortparkering” av teamkollegan under Ungern var inledningen till det som kallades för ”Stjärnornas krig” och som så småningom gjorde situationen ohållbar.

Fernando Alonso bröt kontraktet med McLaren-Mercedes och lämnade stallet utan övergångssumma, men det snackas om att han fick ut sin lön mot att han håller tyst.

Istället kommer antydningar och tjusiga omskrivningar.

– Det var rätt beslut att köra för McLaren förra året, Renault hade problem och fick kämpa för sin tredjeplats, jag hade möjligheter att vara med och slåss om VM-titeln, säger han.

Ångrar ingenting

– Jag ångrar ingenting och jag är lycklig över att jag hade chansen att slåss om VM-titeln för tredje gången på lika många år. För det är det en förare vill. Visst var det vissa svårigheter, du vet, men jag är glad över att jag testade. Det var ett steg framåt för mig, utan tvekan.

Han vill inte svara på några frågor om Lewis Hamilton, medveten om att deras förhållande fortfarande skapar rubriker.

– Det som har hänt har hänt. Det kapitlet är avslutat. Det är dags att gå vidare. Vi har tillräckligt mycket problem med årets bil och med reglerna för att bry oss om det.

– Alla utvecklas under ett år, framförallt ­förare. Du kör mycket och skaffar dig erfarenheter som du har nytta av. Jag hade en svår ­säsong, men man lär sig av svårigheter och ­ibland lär man sig snabbare än vad man skulle ha gjort annars. I år är jag bättre än i fjol.

Renaults stallchef Flavio Briatore är mycket­ nöjd med att han fått tillbaka Fernando Alonso­ –­ en annan Fernando Alonso.

– Han har mognat enormt mycket, han är lycklig, säger italienaren till Sportbladet.

– Jag pratade faktiskt med honom om att komma tillbaka redan inför premiären i fjol.

Renault hade en tuff säsong 2007 och tredjeplatsen i VM fick de tack vare spionskandalen som gjorde att McLaren-Mercedes diskvalificerades.

Bättre än förra året

Bilen kunde inte konkurrera och stallet hade svårt att vänja sig vid Bridgestones däck.

– Bilen för 2008 är klart bättre än 2007, jag har kört båda. Motorn är samma eftersom reglerna säger det, den stora skillnaden är aerodynamiken som teamet lagt ner enormt mycket jobb på. I fjol hade de problem i vindtunneln, men det är löst nu, säger Fernando Alonso.

– Bilarna känns ungefär lika när det gäller balansen och det är ingen större skillnad på utseendet . Undantaget är fronten och att det finns mer att hämta i bilen. Jag hoppas att den nya fronten passar däcken, R28 är utvecklad för Bridgestones däck.

Teamet andas tillförsikt inför säsongen, Flavio Briatore är på ett strålande humör och han ser fram emot att utmana Ferrari och McLaren.

– Tekniken och föraren är ett paket. Med vissa förare når man 80 procent av maxkapaciteten, med andra runt 90. Med Alonso når man alltid 100 procent, säger Flavio Briatore.

– Det är skönt att ha honom hemma.

Följ ämnen i artikeln