Hemliga summan: ”Många miljoner”
Här invigs landslagets nya vallatrailer
Uppdaterad 08.19 | Publicerad 07.28
Längdlandslaget har invigt sin nya vallatrailer.
En stor investering.
– Vi pratar ju om ganska många miljoner, säger längdchefen Lars Öberg.
Han vill inte gå in på den exakta prislappen med hänvisning till konkurrenssituationen för tillverkaren och en affärsmässig överenskommelse.
Den gamla skapelsen var tolv år gammal. Öberg benämner den nya som ”top of the line” och berättar att den delvis har finansierats av olika partners till skidförbundet.
– Så vi har inte betalat det faktiska värdet fullt ut. Men vi har ju absolut fått använda eget kapital också, säger han.
Invigd med värmepistol
När den nya rullar på vägen är vallautrymmet 33 kvadratmeter. När Sportbladet och övriga medier får kliva in i den utfällda trailern – efter att vallachefen Anders Svanebo har ”klippt” bandet med en värmepistol – har vi 80 kvadrat att röra oss på.
Den är cirka 20 kvadratmeter större än den förra trailern, som är på väg att säljas till Italiens landslag. Men det är inte ytan som är den största skillnaden, enligt Öberg.
– Vi ville framförallt höja kvaliteten på arbetsmiljön, säger han och tillägger:
– Vi ville ge de bästa förutsättningarna för att våra landslagsåkare ska prestera. Parallellt med det så var det även miljömässiga skäl som låg till grund till att vi behövde investera. Vi har en helt annan nivå på ventilation, värme, luftkvalitet men också ergonomi. Det mesta finns, men det är inte egentligen något skrytbygge så att vi ska bräcka någon annan.
Bättre än någonsin
Vallachefen Anders Svanebo sveper med högerarmen över fotoväggen på det vänstra utskjutet. Där porträtteras åkare som Charlotte Kalla och Gunde Svan.
– Åkarna kan drömma sig bort lite på legendarväggen med personer som antingen har tagit OS-guld, VM-guld och även blivit tilldelade Bragdguldet eller Jerringpriset, säger Svanebo.
Bidrar det här till att åkarna har bättre förutsättningar än någonsin tidigare?
– Ja, det skulle jag säga. Det är många bitar som läggs ihop i ett pussel. Ta bara arbetsflödet. Vi kommer arbeta framifrån och leverera en slutprodukt längst bak. Tidigare har det varit väldigt mycket spring fram och tillbaka in i vallatrailern. Flödet tror jag kommer göra att saker lugnare och mer harmoniskt.