Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Sigrid, Siri

En ny bakvinge ska ge fler omkörningar i F1

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-06-24

Tillåtet att använda rörlig bakvinge nästa säsong

Räkna med fler spektakulära omkörningar i Formel 1 nästa säsong.

FIA beslutade i går att reglerna för rörliga vingar kommer att reformeras.

F-duct förbjuds från och med 2011 och en rörlig bakre vinge införs.

FIA World Motor Sport Council sammanträdde i Genève i går. Flera förändringar inför F1-säsongen 2011 presenterades efteråt. En rörlig bakre vinge ska ersätta den rörliga framvinge som används idag. Syftet är att främja omkörningar.

Rörlig bakvinge

Det kommer inte att vara tillåtet att använda den rörliga bakvingen under de två första varven, och därefter bara när den jagande bilen är mindre än en sekund bakom bilen framför.

– Föraren kan bara aktivera den justerbara karossen i loppet när han via instrumentpanelen blivit meddelad att det är möjligt. Systemet blir sedan avaktiverat så fort föraren använder bromsen, skriver World Motor Sport Council i ett pressmeddelande och poängterar också att F-duct förbjuds från och med 2011.

Med anledning av Michel Schumachers omkörning av Fernando Alonso i Monaco tydliggjorde FIA också att det inte är tillåtet att köra om på slutet av det sista varvet om säkerhetsbilen är ute på banan, rapporterar Autosport.

Maxtid på kvalet

FIA World Motorsport Council meddelar också att 107 procents-regeln är tillbaka nästa år. Det betyder att bilar vars bästa kvaltid är 107 procent långsammare än den snabbaste kvaltiden i Q1 inte får tävla. Regeln introducerades första gången 1996 för att rensa bort allt för långsamma bilar från tävlingarna.

Från och med nästa år kommer det också att införas en maxtid under kvalet för att förhindra att bilarna sölar runt banan. Det är tävlingsledaren som bestämmer maxtiden vid varje tävling, det sker före den första träningsdagen, men maxtiden kan också justeras om det bedöms som nödvändigt.

– Bilar som körs onödigt långsamt eller bedöms vara en potentiell fara för de andra, kommer att rapporteras till tävlingsledningen. Det gäller oavsett om bilen körs på banan eller i depån, skriver Motorsportrådet enligt Autosport.

Följ ämnen i artikeln