Andersson: Avgjort? Då har du glömt hur man stavar till generator

Publicerad 2012-11-19

Det kan tyckas så enkelt.

Som om 13 poängs skillnad är ­given VM-titel.

Men den som ens tänker den tanken kan varken stava till skyfall eller generator.

När Ferrari valde att gå till FIA och fråga hur de skulle bryta förseglingen på Felipe Massas växellåda för att han skulle straffas och flyttas tillbaka fem placeringar så grep de i det sista halmstrået.

Stefano Domenicali och hans mannar gjorde allt som stod i deras makt för att få världsmästerskapet i formel 1 att överleva en vecka till. De gjorde­ vad varje annat stall också hade gjort i samma situation – deras VM-tvåa var tvungen att köra upp sig från plats åtta till plats fyra för att hindra Sebastian Vettel, som hade pole ­position, från att vinna titeln.

De fick tag i ett vinnande halmstrå.

I och med att Fernando Alonso plötsligt flyttades fram en placering i starten av USA:s GP, från plats åtta till plats sju, startade han på den rena sidan och fick en kanonstart. Han tog tre placeringar.

Därefter fick han hjälp av både McLaren och Red Bull. Lewis Hamilton körde om Sebastian Vettel som var tvåa i mål och tyskens kollega Mark Webber tvingades bryta sedan en generator gått sönder. Det gjorde att Fernando Alonso plötsligt var trea.

VM-tvåan gick i mål på placeringen bakom de två senaste årens mästare och nu skiljer det 13 poäng inför finalen i Brasilien på söndag. Vettel gick från att vara favorit till sin tredje titel inför loppet till att vara jagad igen.

13 poäng? I en värld av ishockey och fotboll kan det låta ganska mycket och faktum är att tysken vinner titeln om han är bland de fyra främsta i Brasilien – oavsett vad Alonso gör.

13 poäng – en liten fördel

Men 13 poäng i en VM-final på Interlagos är inte mer än en liten fördel, ett mål gjort på bortaplan i en Champions leaguematch i fotboll. En seger ger 25 poäng, loppet avgörs på en bana som är väldigt kort vilket gör att det kan skilja en tiondel mellan plats fem och plats femton. Banan ligger dessutom 900 meter över havet vilket gör att motorerna har ungefär 40 hästkrafter mindre än normalt – lägg där till att vädret är otroligt nyckfullt. Enligt prognosen ska det regna under finalen.

Ni minns väl att Lewis Hamilton höll på att förlora sin VM-titel där, i regnet, 2008? Han klarade sig eftersom han körde om en slirande Timo Glock i den sista kurvan.

Sedan ska vi inte glömma hur man stavar till generator.

Sebastian Vettel har tvingats bryta två lopp i år sedan en generator överhettat och inför USA:s GP meddelade Red Bull att problemet skulle vara löst. Men vad hände? Stallets andreman Mark Webber tvingades bryta med en trasig generator.

Trots att Webber bröt vann Red Bull ­konstruktörstiteln för tredje året i rad.

Följ ämnen i artikeln