Välgörenhetspoker ny trend

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-18

Det är ett tecken på hur mainstream poker har blivit, att det numera ordnas mängder av välgörenhetsturneringar i syfte att samla in pengar till goda ändamål. Och dessa arrangeras inte bara av lokala Lionsklubbar, utan även i verkliga högprofilsammanhang.

Naturligtvis hakar nätsajterna på. Ett exempel är att under filmfestivalen i Cannes i maj kommer man i samarbete med 888.com att ordna en tävling där bland andra ett antal världsberömda skådespelare deltar, inklusive Ben Affleck och Matt Damon; överskottet går till barnen i Darfur. Ett annat är att NHL och PokerStars till den årliga prisutdelningsceremonin i juni gemensamt ordnar en välgörenhetsturnering, och där några av ishockeyvärldens största namn ställer upp.

Nå, sett i backspegeln var det bara väntat. Inom till exempel bridgen har man haft välgörenhetsturneringar ända sedan 1934; det amerikanska förbundet ACBL håller sig sålunda numera med en egen välgörenhetsfond. I Storbritannien, Irland, Frankrike och USA har det från 1950-talet och framåt dessutom varit kutym med lokala bingokvällar i kyrklig regi, för att samla in pengar.

En Googlesökning på "charity poker tournaments" ger över 360 000 träffar, vilket även det säger något om hur snabbt fenomenet har vuxit.

Här i Sverige har vi ännu inte sett denna utveckling. Ett skäl är en mera moraliserande attityd: till exempel svenska Rädda Barnen hade talande nog ända till för några år sedan inskrivet i sina stadgar att pengar inte fick komma in via spel och lotterier, en inställning som man numera dumpat överbord i pragmatismens namn. Åländska PAF har dock gått i bräschen och några gånger ordnat "charity poker cruises" på Östersjön, där jag själv deltagit vid något tillfälle eller två.

Men inte ens Lotteriinspektionen, med sin notoriskt griniga inställning, torde kunna invända mot en turnering där samtliga startavgifter oavkortat går till en erkänd mottagare. Att en eller flera sponsorer därutöver donerar lämpliga priser till vinnarna – pokaler, resor, platt-TV – för att öka attraktionskraften, ska också vara oantastligt: företag har enligt lag rätt att i princip skänka vad som helst till vem som helst. Det finns alltså alla utsikter till att i framtiden ytterligare höja pokerns profil i Sverige, vilket både lokala klubbar och ett antal nätsajter borde ta en funderare över.

Dan Glimne

Följ ämnen i artikeln