Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Vendela

Kolet skördar ett liv i minuten

Publicerad 2014-11-09

Stockholm. En död kines varje minut. Det är priset för landets koleldning, enligt en ny universitetsstudie i Peking.

I kampen mot smoggen försöker landet nu strama åt kolimporten och snabbt höja andelen elbilar.

Antalet förtida dödsfall i sjukdomar som kan skyllas på koleldning uppgick 2012 till 670 000, heter det i studien från Tsinghua-universitetet, rapporterar kinesiska tidningar. Det är drygt 1 800 döda varje dygn, eller över 70 i timmen.

Forskarna prissätter kostnaderna för miljön och i form av dödsfall till 260 yuan per ton kol.

– Med nuvarande avgifter och skatter på 30 till 50 yuan per ton reflekterar landets nuvarande prissättning inte de sanna kostnaderna, säger professor Teng Fei enligt The South China Morning Post.

Ännu högre

Och de är alltså bara förtida döda.

– Hälsokostnaden baseras på dödssiffror på grund av begränsningar i de data vi har haft tillgång till. Den skulle kunna vara mycket högre om vi också inkluderade vårdkostnader för andra kroniska åkommor, säger experten Li Guoxing enligt tidningen.

Smoggen i storstäder som Peking är ökänd, och premiärminister Li Keqiang har utropat "krig" mot föroreningarna.

Vid årsskiftet ska hårdare regler för kolimport träda i kraft, med bland annat krav på lägre svavelhalt. Kolföretag i Australien har uttryckt stor oro kring detta, och hävdar att det kommer att kosta miljarder i uteblivna affärer.

Mycket elbilar

Stadsluften ska också klarna med hjälp av allt hårdare restriktioner kring den snabbt växande bilismen. I somras offentliggjordes kravet att senast 2016 ska minst var tredje fordon som kinesiska myndigheter köper gå på "ny energi", en term som omfattar så kallade plugin-hybrider, rena elbilar och bränslecellsfordon.

Konkurrensen är redan hård på Kinas elbilsmarknad, där kaliforniska Tesla dock är enda västerlänning som slagit sig in bland inhemska märken som BYD och Chery i försäljningstoppen. Men kraven på nollutsläpp får även Europas biljättar att lystra.

– I en nära framtid ska VW erbjuda kinesiska köpare över 20 nyenergi-modeller, alltifrån småbilar till stora stadsjeepar, från plugin-hybrider till renodlade elbilar, sade Volkswagens Kinachef Jochem Heizmann till medier i Shanghai häromveckan.

TT