Sverige utreder israelisk bordning

Publicerad 2014-06-26

Göteborg. Israeliska soldaters bordning av fartyg på väg till palestinska Gaza, med flera svenskar ombord, ska nu utredas av svenska rättvisan.

– Det är glädjande att det i alla fall blir en förundersökning, ett kvitto på att vårt arbete är bra, säger Ann Ighe, ordförande för svenska Ship to Gaza.

Kammaråklagaren har beslutat att inleda en förundersökning om vad som egentligen hände ombord på fartygen som var på väg till Gaza med förnödenheter i maj 2010 och i oktober 2012. Ombord på Ship to Gazas internationella fartygskonvoj fanns aktivister som ville bryta Israels marinblockad och nå Gazaremsan med förnödenheter.

Vid det första av Ship to Gazas försök, 2010, dödades nio aktivister när Israel bordade det turkiska fartyget Mavi Marmara. Händelsen utlöste en diplomatisk kris mellan Israel och Turkiet.

Året därpå slog en FN-rapport fast att överdrivet mycket våld användes vid bordningen, men att marinblockaden var laglig. Israel har hävdat att blockaden är nödvändig för att förhindra att vapen når Gazaremsan.

Brottsmisstankarna som ska utredas gäller grov misshandel, grovt hot, grov stöld samt folkrättsbrott. Det senare handlar främst om brott mot fjärde Genèvekonventionen om att civila ska skyddas vid väpnade konflikter kan ha begåtts.

I sitt beslut att inleda en förundersökning för åklagaren ett långt resonemang om varför han inte anser sig kunna utreda eventuellt brott kring kapning (bordningen av fartygen) och olaga frihetsberövande. Sammanfattningsvis konstaterar han bland annat att soldaterna hade skyldighet att lyda order och de kan därför inte, under de omständigheter som gällde, ställas till individuellt straffrättsligt ansvar.

Ann Ighe, ordförande för svenska Ship to Gaza, gläds åt att det blir en förundersökning men gillar inte att själva kapningarna inte brottsutreds.

– Det är glädjande att det i alla fall blir en förundersökning, ett kvitto på att vårt arbete är bra. Men vi tycker att det är märkligt att man inte öppna en förundersökning när det gäller kapning och olaga frihetsberövande.

Ship to Gaza Sverige samlade in pengar och köpte fartyget Estelle som gjorde resan till Medelhavet och mot Gaza i oktober 2012.

– Estelle kapades och stals från oss. Och människorna ombord, bland annat elva svenskar, frihetsberövade och fördes till Israel mot sin vilja och blev senare deporterade därifrån.

– Men vi är glada för att det svenska rättsväsendet är berett att öppna en förundersökning.

Bland de elva svenska passagerarna som var med vid det senaste försöket, 2012, fanns riksdagsledamoten Sven Britton, religionsvetaren Mattias Gardell och författaren Maria-Pia Boëthius. Då bordades det svenska fartyget Estelle av israelisk militär på internationellt vatten. Detta fördömdes på flera håll.

Polisanmälan är gjord av den svenska föreningen Ship to Gaza och de svenskar som var med ombord på fartygen. Där pekas bland annat Israels överbefälhavare samt chefen för den israeliska flottan ut som misstänkta.

Vid de dödliga attacken 2010 var Gabi Ashkenazi ÖB och Eliezer Marom flottchef. 2012 innehade Benny Gantz respektive Ram Rothberg posterna, enligt åtalet. I polisanmälan poängteras att utöver de fyra fanns ett stort antal personer som ännu inte kunnat identifieras.

Kammaråklagaren Henrik Attorps hävdar att det finns juridiskt stöd till en svensk brottsutredning i brottsbalken eftersom de anmälda brotten begåtts på internationellt vatten och har drabbat svenska medborgare. Men eftersom brotten har begåtts utanför Sverige kan åtal endast väckas efter ett förordande av regeringen.

Något åtalstillstånd har inte begärts, men det hindrar inte att en förundersökning drar i gång eftersom de misstänkta brotten hör under allmänt åtal.

TT