Nu ska det bli enklare att få ersättning vid tågförseningar
”Bra många miljoner varje år som svenskarna missar”
Uppdaterad 2019-12-18 | Publicerad 2019-12-16
Försenade tåg är ett problem som många har varit med om. Men ett plåster på såren är att du in alla fall har rätt till ersättning, men det vet inte alla om. Nu har appen Woila lanserats, som ska hjälpa resenärer veta när de har rätt till ersättning – och söka ersättningen åt dig. Men enligt SJ är kunderna nöjda som det är.
Försenade tåg är ett problem i Sverige, tycker grundarna bakom appen Woila.
– Få saker skapar så mycket frustration som försenade tåg, många kan relatera till det, säger Carl Enbom, medgrundare och tågansvarig vid Woila.
Appen Woila har funnits sedan tidigare, men då har fokus legat på prisförändringar i butiker. Nu har de även lanserat en satsning som ska hjälpa människor att få ersättning vid tågförseningar. Hur mycket resenärer har rätt till är reglerat, men många missar att söka ersättning.
– Det är ju bra många miljoner varje år som svenskarna missar för att man inte vet vad man har rätt till, eller inte orkar.
Förseningar motsvarande 600 dagar på en månad
När personerna bakom Woila skulle undersöka hur många tåg som faktiskt kommer sent i Sverige så tänkte de räkna förseningarna i timmar, men det räckte inte.
– Vi tittade på alla tåg och pendeltåg och summerade förseningarna. Det blev totalt 600 dagar, så det är stora siffror, säger Carl Enbom.
November månad 2019 var dock en månad med mycket punktlighet, enligt en rapport från Trafikverket var över 90 procent av tågen i tid.
– Punktligheten har i princip aldrig varit så hög som den är just nu, trots att vi kör fler tåg än någonsin i Sverige. I november var det 17 tåg från all time high, enligt Trafikverket. Så marknaden med försenade tågresenärer minskar i samma takt som punktligheten ökar, det vill säga varje månad, Anton Almqvist-Källén, presskommunikatör vid SJ.
När Carl Enbom skulle undersöka hur många tåg som var försenade med fem minuter eller mer så kom han fram till att det under en dag var 114 tåg. Men det räcker inte med fem minuters försening för att resenärerna ska få ersättning.
– Det där är lite snårigt, det beror dels på distansen som tåget kör och dels på tiden som tåget är försenat. Den minsta tiden som man kan få ersättning för är 20 minuter.
SJ: Viktigt med verktyg som underlättar
Enligt SJ är det viktigt att det är smidigt att resa med SJ.
– Alla digitala verktyg som underlättar för våra resenärer är jätteviktiga för oss, säger Anton Almqvist-Källén.
SJ ser dock inte att deras kunder är missnöjda med hur det ser ut i dag, tvärtom.
– Enligt våra kundundersökningar tycker våra bokade resenärerna att det är väldigt enkelt och smidigt att ansöka om ersättning via vårt formulär. Vi jobbar ständigt med att förbättra våra tjänster och bara i år har den här processen till stor del automatiserats, och handläggningstiderna har kortats avsevärt. Vi tittar även på olika modeller för att automatisera processen ytterligare och göra kundupplevelsen ännu bättre.
På SJ ser man även att allt fler söker om ersättning, och att ansökningarna ökar vid större störningar.
Sker automatiskt med appen
Appen Woila är helt automatisk. Det användarna gör är att logga in med bank-id och koppla appen till sin mejl. Sedan skannar appen mejlen för att hitta tågbiljetter, och undersöker detta mot data som finns på trafikverket. Om en försening har skett går det automatiskt iväg en förfrågan till operatören, och allt styrs av en algoritm. I dag är det endast SJ som Woila arbetar med.
I fredags smyglanserades funktionen för Woilas redan existerande användare, och under tisdagen släpps appen brett.
– Det känns fantastiskt. Det är jättespännande, säger Carl Enbom.
Woila är dock inte först med Sverige med automatisk ersättning vid tågförseningar, utan sedan juni 2019 har MTR Express erbjudit automatisk förseningsersättning för resenärer som bokar sina biljetter via resebolagets app eller hemsida.