Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Vräkigt vrålåk – eller vanlig vagn?

Publicerad 2012-02-15

Experten: Barnvagnen har blivit en statuspryl

Viktoria Hansén enda krav på vagn var att den skulle passa i hissen. Hon köpte sin vagn på Blocket.

Rätt årsmodell, rätt sufflett, rätt fälgar.

Svenska föräldrar lägger ner tusenlappar på att hitta det optimala vrålåket till sina bebisar.

En viktig investering – eller bara rent skrytköp?

När barnet kommer öppnar vi plånboken. I varje fall när det gäller barnvagnsköpet. Fyra av tio föräldrar är beredda att lägga ut 10 000 kronor på en ny barnvagn, enligt en färsk undersökning från Questback. Och kraven är höga: vagnen ska vara av rätt märke, snygg, lättmanövrerad och säker. Men hur har barnvagnen blivit vår nya statuspryl?

”Vill göra rätt”

Stefan Nilsson, trendanalytiker vid Trendgruppen, har sin teori:

– När det gäller barnprylar generellt handlar det mycket, tror jag, om föräldrarnas osäkerhet. Man vill göra rätt. Och det är förstås bra att alla vill göra så gott de kan, men det leder till att frågan blir laddad.

Han tror att åldersglappet mellan generationerna kan vara en orsak till att många känner tvivel och oro kring föräldraskapet.

– Eftersom vi föder barn allt senare har vi inte samma kontakt med mor- och farföräldrar som tidigare och får inte råd och stöd på samma sätt. Du vet, ”det är så här ni ska göra, ni behöver inte köpa nytt, det går bra med begagnat”.

Syns mest utanför hemmet

Att just vagnen blivit status har en ganska enkel förklaring, menar han.

– Det är ju den som syns mest utanför hemmet. Signalen till andra blir att ”vi lägger pengar och engagemang på våra barn”.