Experten: Unga handlar för att skapa sig en identitet
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-07-09
Trendanalytikern Stefan Nilsson om en konsumerande generation
De har växt upp i materiell komfort – och konsumerar mer än tidigare generationer.
– 80- och 90-talisterna handlar för att skapa sig en identitet, säger trendanalytikern Stefan Nilsson.
– Symtomatiskt för alla unga är viljan att gruppera sig och skapa en identitet. För oss 70-talister kretsade mycket av identfikationen runt musik. För den yngre generationen har musiken ersatts av konsumtionshets och varumärken, säger han.
– Dagens ungdomar konsumerar för att visa vilka de är. Idealet är att vara de här produkterna, exempelvis Gucci och Prada. I vart fall drömmer man om det.
Enligt Stefan Nilsson skapades ”shoppismen” av Ebba von Sydow, född 1981.
– Hon var frontfiguren för det här med att konsumera med ögonen och visa det på bloggen – den här väskan vill jag ha.
Men idealet har många offer. Allt fler unga hamnar i skuldfällan.
– Skräckexemplet är SMS-lånen. Folk tänker inte: ”Nu har jag en garderob som kostar X antal tusen, nu slutar jag” utan fortsätter av bara farten, säger Stefan Nilsson.