Det luktar unket om Schyfferts Ikea-jobb
Fredrik Lindströms och Henrik Schyfferts krogshow ”Ljust & fräscht” blev en sådan publiksuccé att den snart går upp ännu en säsong
i höst, denna gång på Cirkus på Djurgården. Flera föreställningar är redan utsålda.
Alla vill ju fnittra åt hemnetknarkare och sina egna bostadskarriärer.
Fast hur fräscht känns det här nu egentligen?
Det luktar snarare lite unket om den pressinbjudan som damp ner här i veckan, där det framgick att Henrik Schyffert även kommer att lansera årets Ikea-katalog, tillsammans med Ikeas sortimentsstrateg, på ett genomkommersiellt pr-event med gratis pressfrukost.
Ironierna över ”inredningshetsen” känns plötsligt varken roliga eller samhällskritiska när de kommer från någon som samtidigt sitter och polerar Ingvar Kamprads köksöar.
Extra deppigt blir det när man tänker på att det är tio år sedan Schyfferts humorgrupp Killinggänget hamnade i storbråk med just Ikea efter att ha lanserat en påhittad nazistisk möbelkollektion med hakkorsprydda barnstolar.
Det var elakt.
Och kul.
Det var fram för allt en tid då man fortfarande använde skällsordet ”sell out” om moraliska snedsteg från principen att humor, musik och konst alltid ska komma underifrån. Och helst inte vara ekonomiskt lönsamma aktiviteter.
Jag slutade till exempel lyssna på det amerikanska tjejbandet The Donnas innan de ens släppt sitt första album – bara på grund av att de spelade in en musikvideo som visades på MTV.
I dag är sponsoravtalen förmodligen lika självklara i karriären som medverkan i familjeprogrammet ”Dom kallar oss artister”.
En åldrad Iggy Pop prånglar bilförsäkringar med reklamslogans som ”Saving it rocks”. Kulturfavoriten Lykke Li poserar i märkesjeans på storbildsskärm.
Moneybrother har en deal med Red Bull och Nick Drake-låtar säljer bredbandsabonnemang.
Kanske borde man alltså inte oja sig för att en komiker samarbetar med en soffproducent.
Kanske är man bara en övervintrad gammal indiebrud som inte unnar rockstjärnor att ha råd med vindsvåningar och spishällar som vi andra.
Så är det säkert.
Men någonstans maler ju den där misstanken om att ”Ljust & fräscht” hela tiden bara var en badrumsinredning.