Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Skyll inte allt på Björklund

Det var rapporten som regeringen varken behövde eller ville ha.

Svenska skolelever är inte ens bra på att lösa problem.

Det sista hoppet om att tillståndet i skolan inte är så uselt är borta.

Den nya Pisarapport som Skolverket presenterade i dag bjöd även den på dyster läsning. Den som levde på hoppet om att det fanns ljuspunkter trots att de svenska elever inte är så bra på gammaldags pluggämnen som matematik, läsförståelse och naturvetenskap, som undersöktes i förra rapporten i december, fick se det grusat.

Svenska 15-åriga skolelever är inte bra på problemlösningar heller. Tyvärr, den som hoppades att kreativitet och innovationsförmåga skulle prägla de svenska eleverna i stället för rena ämneskunskaper blev, än gång, väldigt besviken.
Svenska elevers förmåga att lösa digitala problem ligger under genomsnittet i de undersökta länderna. Även i ett nordiskt perspektiv ligger Sverige illa till. Elever i Finland, Norge och Estland gör bättre ifrån sig än i Sverige. Bara danskarna är lika dåliga som de svenska.

Kort sagt, det är öken. Och det är verkligen inte den rapport som regeringen skulle ha behövt. Tvärtom, rapporten adderar till de problem regeringen redan har med förtroendet hos väljarna och förmågan att ingjuta framtidstro.

Enligt Aftonbladet/United Minds tror fler att en S-ledd regering skulle sköta skolan och utbildningen, enligt väljarna den viktigaste valfrågan, bättre än en M-ledd regering och så har det varit i flera år. Chansen att trenden skulle brytas före valet förefaller nu vara minimal.
Regeringen har beställt en fördjupad Pisarapport. En rad internationella experter ska med ledning av den förra undersökningen penetrera resultatet, analysera orsakerna till det branta kunskapsfallet och föreslå förändringar. Men den ska inte vara klar förrän 2015, långt efter valet.

Den undersökning som presenterades i dag kunde regeringen däremot inte bestämma publikationsdatum för. Drygt fem månader före valet påmindes väljarna på nytt att den svenska skolpolitiken havererat.

Och vem ligger närmast att få skulden? Den sittande regeringen med utbildningsminister Jan Björklund (FP) som främste företrädare såklart.
Det är inte riktigt rättvist. Svenska skolelevers prestationer har sjunkit i flera decennier. Men de har alltså inte vänt uppåt, utan fortsatt neråt, under Björklunds snart åtta år som utbildningsansvarig i regeringen.

Oppositionen var givetvis snabb att kritisera regeringen för den nya rapporten. MP-röret Gustav Fridolin trumpetade genast att "sjunkande Pisa-resultat en effekt av Alliansens politik". Men de är inte sjunkande, bara dåliga. Den nya undersökning var den första i sitt slag.

Politik är svårt. Vare sig man vill åstadkomma någonting eller bara hoppa på en motståndare.

Följ ämnen i artikeln