Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Alexandra hyllas av mamman – efter fina gesten mot sonen

Uppdaterad 2018-03-27 | Publicerad 2017-12-23

Butiksbiträdet Alexandra: “Det är så naturligt för mig"Butiksbiträdet Alexandra: “Det är så naturligt för mig"

Charlotte Silvas sjuårige son har adhd och det kan bli jobbigt för honom att befinna sig i stora folkmassor. Under julrushen blev butikspersonalen Alexandra Pajovic deras hjälte – som såg hans behov.

– Det betydde otroligt mycket för mig och inte minst för min son som kände att han blev sedd och inte var en börda för någon, säger Charlotte.

I onsdags var Charlotte Silva och hennes sjuårige son på en av H&M:s butiker i Stockholm. De skulle inhandla de sista julklapparna precis som många andra.

– I vanliga fall brukar han inte följa med då stora folkmassor blir för jobbigt för honom. Han blir stressad, han har adhd men utreds även för annat.

Inne i butiken var det varmt och lång kö – vilket gjorde att det blev en jobbig situation för honom som redan är lättretlig och rastlös, menar hon. Charlotte noterade att tjejen som stod i kassan såg dem och Charlotte gav henne en ursäktande blick. Men till hennes förvåning gick tjejen fram till dem, satte sig på huk i höjd med sonen och frågade om han inte ville stå med henne i kassan istället – och se hur man tog bort larm och hjälpa till med att lägga saker i påsarna.

Sjuåringen vände totalt och blev exalterad. Sen stod hon där och pratade med honom under hela kötiden.

– Jag blev så glad att hon vågade ta steget utanför den typiska ”bekväm - zonen” det betydde otroligt mycket för mig och inte minst för min son som kände att han blev sedd och inte var en börda för någon, säger Charlotte och fortsätter:

– Han sa till mig att ”mamma det var kul att få vara med flickan i butiken”. Det är så alla borde få känna – att de är med och syns.

Efterlyste tjejen i kassan – och hittade henne

Hon efterlyste tjejen i kassan i ett Facebookinlägg, för att hon ville veta vem hon var och tacka henne ordentligt.

Hennes lilla gärning gjorde mycket i ett mammahjärta”, skriver hon i inlägget.

Inlägget fick spridning och nådde både H&M:s kundservice och centrumledning innan det nådde fram till den berörda – Alexandra Pajovic. Hon berättar att hon först försökte avverka kön så snabbt som möjligt när hon såg Charlotte och sonens situation, för att underlätta för dem. När hon väl stegade fram var det inte planerat.

– Det var inget jag tänkte på då och inget jag tänkte på i efterhand heller.

Hon blev jätteglad när hon läste Charlottes inlägg och fick veta om situationen från ett annat perspektiv.

– Det var när hon beskrev händelsen som jag började gråta. Mitt jobb är att se mina medmänniskor, både som medmänniska och i min yrkesroll - jag ska se mina kunder och hjälpa dem efter deras behov. Det är naturligt för mig, det var inget jag tänkte på. Att hon uppmärksammade mig tyckte jag var jättestort, det var så himla fint gjort.

Charlotte håller inte med om att det var naturligt agerande.

– Jag såg det som att hon tog steget fler borde våga ta för man vet inte vad det kan betyda för andra, det lilla extra. Om fler skulle ta efter skulle vi leva i ett mer ”vi”-samhälle och inte lika uppdelade som jag kan få känslan av att vi är idag om man sticker ut från mängden eller inte passar in i ramen.

Följ Goda nyheter på Facebook

Följ ämnen i artikeln