Tvingas sluta när SJ skär ner

Publicerad 2014-01-21

Nyköping. Över 400 blir uppsagda över hela landet när SJ ska spara en miljard.

En av dem är säljaren Emma, 21, som arbetar på SJ:s resebutik i Nyköping.

– Det kom som en chock, säger hon.

Beskedet att hon blir av med jobbet fick hon klockan 9.00 i morse över en telefonkonferens där anställda över hela landet deltog.

– Jag är fortfarande chockad tror jag, säger hon på tisdagskvällen. Vi visste att något stod på men man räknade inte med att det skulle vara i den här skalan, att det skulle vara så här allvarligt.

”En jobbig dag”

Beskedet från cheferna i Stockholm var glasklart. Resebutiken i Nyköping ska stänga igen den 31 mars – och samma sak sker på 16 andra orter runt om i Sverige.

– Det har varit en jobbig dag. Själv är jag inte så orolig men jag tror att det är svårare för de äldre, säger Emma.

För passagerarna innebär beslutet att det inte kommer att vara möjligt att köpa tågbiljetter från SJ över disk. Samtidigt försvinner möjligheten till personlig service, till exempel med tågtider och borttappade föremål.

"Prata med en maskin"

Bo Engrelius, 67, köper alla sina biljetter på SJ:s resebutik i Nyköping. Efter tågkaoset i Huddinge lämnade han också in sina blanketter för restidsgaranti här.

– Hustrun pendlar till Stockholm och jag brukar åka hit och köpa biljetter. Jag tycker att det är dåligt att de glömmer bort småstäderna.

Han oroas över att den personliga kontakten kommer att försvinna.

– Jag vet inte hur det ska bli med servicen framöver. Hur kul är det att prata med en maskin?

”Lägger ner allt”

För Janne Säfström, 51, också han Nyköpingsbo, innebär inte nedläggningen några större förändringar. Han köper redan nu sina biljetter i SJ:s automat som står i vänthallen.

– Men det är tråkigt att de lägger ner. De lägger ju ner allting nu, allt ska skötas på dator och man kan inte prata med någon längre, säger han.