Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

De har väntat två dygn – på att resa hem

Publicerad 2013-12-07

Flera hundra skandinaviska resenärer sitter just nu strandade i Mexiko.

Snart har de väntat i två dygn på att få åka hem.

– Det är åt helsike. När vi hade suttit i fem timmar fick vi lite vatten, säger Henric Ekberg, 29.

Henric, hans gravida fru Sofie, 28, och ytterligare cirka 300 passagerare skulle flyga hem från semesterparadiset Cancún i Mexiko vid tretiden, lokal tid, i torsdags eftermiddag. Men efter att ett tekniskt fel på planet som skulle ta dem till Kastrup upptäckts, fick flighten ställas in.

Snart två dygn senare är resenärerna – varav 30-40 är svenskar som reser med Fritidsresor – fortfarande kvar i Mexiko.

– Det har varit problem med vingen. Om jag förstår det rätt har de flugit in reservdelar i två omgångar. Jag tror att vi har fått en ny avgångstid säkert sex gånger, säger Henric Ekberg.

Fick vatten – efter fem timmar

I går, fredag, gjordes ett nytt försök att få iväg resenärerna till Europa.

– Vi blev hämtade på hotellet klockan halv tio i går kväll, sedan checkades vi in och allting. Planet skulle gå klockan ett. Då säger de: ”Tyvärr, vi vet inte vad som händer, vi återkommer.” En halvtimme, 45 minuter senare säger de att de har testflugit, men att det inte funkade, säger Henric Ekberg.

– Vid halv fyra-tiden på natten tog de till sist beslutet att vi skulle åka tillbaka till hotellen igen. De skickar alla här som boskap fram och tillbaka. Det är så dåligt skött.

Henric Ekberg är även besviken över hur de strandsatta passagerarna har behandlats på flygplatsen.

– Min fru som är gravid i tjugonde veckan erbjöds inte ens någonstans att sitta. När vi hade suttit i fem timmar fick vi lite vatten.

”Teknisk försening”

Jim Hofverberg, presstalesman på Fritidsresor, säger att ett nytt plan nu är på väg från Madrid.

– När flygplanet som skulle hämta upp dem på ordinarie avgångstid fick ett tekniskt fel beställde man en reservdel från USA, men när den väl anlände visade det sig att det var ytterligare något fel som inte hade upptäckts. Tyvärr var man då tvungna att beställa in ett nytt flygplan, och då stod det enda med rätt antal stolar i Madrid.

Han säger att han inte kan uttala sig om förhållandena på flygplatsen.

– Jag vet inte exakt hur det har sett ut där, men så fort det sker en teknisk försening försöker man att åtgärda det så snabbt som möjligt, och då kan det bli en viss väntan. Men så fort det blev känt att det skulle bli en längre försening mötte personal upp resenärerna.

54 timmar försenade

Enligt honom kan resenärerna även se fram emot en kompensation. Alla måste dock kontakta Fritidsresor efter hemkomst.

– Kompensationen är individuell, beroende på hur länge du har varit borta, hur dyr resan har varit och så vidare. Sedan måste man så klart titta på sin reseförsäkring, för där kan det också finnas möjlighet till ersättning.

Enligt Henric Ekberg är det senaste beskedet att de ska lyfta klockan 21.30 lokal tid, 04.30 svensk tid.

– Det innebär att vi kommer att lämna Mexiko cirka 54 timmar senare än planerat.