Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

SJ tvingas säga nej till resenärer

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-01-10

Bolaget välkomnar miljöpartiets förslag om större satsningar på tågtrafiken

Svenskarna vill åka tåg men spåren räcker inte till.

För att kunna ta fler passagerare krävs mer av regeringen hävdar SJ.

– Så fort linjenätet byggs ut kommer vi att stå där med nya tåg och resenärer till alla tågen, säger Jan Kyrk på SJ till aftonbladet.se.

Han välkomnar miljöpartiets förslag om fler snabbtåg som på längre sikt helt skulle kunna ersätta inrikesflyget söder om Sundsvall.

– Vi ser tydligt att inrikesflyget backar på i princip alla linjer där vi kör parallellt med en flyglinje. Tågresandet ökar över hela Sverige, säger Kyrk som är ansvarig för SJ:s regionala trafik i östra och norra Sverige.

I början av 2000-talet hade flyget och tåget lika många passagerare på sträckan Stockholm - Göteborg. Nu har tåget passerat flyget och har enligt Jan Kyrk 60 procent av resenärerna.

Men utvecklingen skulle kunna gå fortare.

Måste tacka nej

– Vi har i dag ett sådant tryck på en del tåg att vi måste tacka nej till resenärer.

Orsaken är bland annat för få linjer in och ut från Stockholm.

– Där får vi inte köra fler tåg än vad vi gör i dag.

En rejäl spårutbyggnad är därför mer än välkommen.

– Oavsett hur mycket man bygger ut så lovar vi att köpa fler tåg och kan hur lätt som helst se till att ha resenärer till alla tågen. Det är ett sånt tryck i dag.

Gör regeringen för lite?

– Ja. Nödvändiga investeringar dröjer. Många ligger långt fram i tiden och är otillräckliga. Men det handlar inte bara om att investera utan också om att underhålla de spår vi redan har, säger Jan Kyrk.

På SAS är man mer skeptiska till miljöpartiets förslag om att ersätta inrikesflyget med tåg.

– Ett modernt land måste ha olika typer av transportsätt. Att med politiska medel förbjuda ett transportsätt ställer vi oss frågande till, säger SAS presschef Bertil Ternert till aftonbladet.se.

Handlar om konkurrens

– Det handlar om konkurrens. I dag konkurrerar vi både med bil och tåg. Kunderna väljer efter vad som är snabbast, billigast men också mest miljövänligt.

På miljöområdet ligger flyget än så länge dåligt till i jämförelse med tåget, men enligt Ternert gör SAS mycket för att flyget ska bli mindre miljöfarligt.

– Bland annat har vi något som heter gröna inflygningar till Arlanda.