McCains Jesus- attack på Obama

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-02

Nu kommer McCains nya attack mot Obama. Efter att ha jämfört sin konkurrent med Paris Hilton och Britney Spears liknar han Obama vid Jesus i en ny film.

– McCain utnyttjar Obamas svagheter – de vackra och innehållslösa talen, säger retorikexpert Göran Hägg.

Under det en minut långa webbinslaget utmålas Obama som arrogant och uppfylld av sitt kändisskap.

”Det ska bli känt, att 2008 kommer landet att frälsas”, säger berättarrösten med sarkastisk ton.

– Tanken är att framställa Obama med Jesuskomplex. Att han vill vara en messias med sina vackra tal om framtiden, säger Göran Hägg.

Reklamfilmen är fylld av religiöst bildspråk och stycken ur Obamas tal – ryckta ur sina sammanhang.

”Barack Obama må vara den utvalde, men är han redo att styra?”, frågar berättaren som avslutning.

– Ett oschysst grepp, men det kan funka i det religiösa USA.

Ska ses som ett skämt

McCain själv säger att filmen ska ses som ett skämt.

– Vi har bara lite roligt. Vi vill införa lite humor i den här valkampanjen, säger han till ABC News.

McCain har tidigare uttalat sig om att han inte är intresserad av att driva en valkampanj byggd på smutskastning och förnedring. Ett uttalande som han står fast vid enligt nyhetskanalen.

Farlig taktik

Göran Hägg berättar att McCains taktik kan vara farlig. Den kan vara riskabel om den inte går hem, då kan hans egen film framstå som ett helgerån.

– McCain är nog lite skärrad av Obamas framgång. Det här blir ett sätt att utnyttja Obamas svagheter, säger Hägg.

"Bästa reklamproffs"

Göran Hägg tror att valkampanjen kan bli mycket jämn. Både Obamas vaga, vackra tal och McCains förnedring är framgångsrika strategier.

– Vi har att göra med världens bästa reklamproffs även om politiken inte är den bästa. Jag tror att innehållet hade blivit intressantare om Hillary Clinton varit kandidat.