Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Läraren slutade ge läxor – resultaten blev bättre

Uppdaterad 2015-11-25 | Publicerad 2015-11-24

”Framför allt lyfte sig de svagare eleverna”

Läraren Pernilla Alm slutade ge läxor till sina elever.

Resultaten fick henne att förespråka en helt läxfri skola.

– Jag märkte att resultaten gick upp för många elever, framför allt lyfte sig de svagare eleverna, säger hon till SVT.

Åsikterna om läxor i skolan har länge gått isär bland både experter och politiker. En av alla Sveriges lärare berättar nu om hur hennes klass ökade resultaten efter att hon tagit bort läxorna.

– Jag hade ingen användning av läxorna. Jag märkte att ord eleverna lärde sig på kvällen försvann efter förhöret nästa dag. Så jag slutade, säger läraren Pernilla Alm till SVT.

Många föräldrar och kollegor reagerade först, men senare visade det sig att resultaten bland eleverna gick upp. Särskilt bland de svagare, enligt Pernilla Alm.

Ifjol släppte hon en bok där flera experter och lärare förespråkar en skola som är helt läxfri. Bland annat för att elever upplever stress och att läxor ofta skapar konflikter och bråk i hemmet.

Forskaren: ”Fler studier är positiva”

Men långt ifrån alla är positiva till en läxfri skola. Pedagogikforskaren Peter Wall arbetar med att sammanställa olika studier för att ge stöd till lärare.

– Det är mycket fler studier som visar på ett positivt samband än på ett negativt samband, säger han till SVT.

Han förstår inte hur de som är kritiska till läxor kan säga att de är ojämlika eftersom alla inte har samma förutsättningar, men att eleverna inte heller lär sig något av dem.

– De båda argumenten går ju inte att förena. Det kan ju inte vara så att man dels inte lär sig något av läxor och att det dels är ojämlikt för att en del lär sig så himla mycket. Då får man ju välja ett av argumenten.

Följ ämnen i artikeln