Släpp ratten – nu styr bilen själv

Publicerad 2014-10-16

Aftonbladet testar Volvos nya autopilot

Händerna på ratten!

Men inte så länge till.

– Självkörande bilar kommer att bli lika naturligt som ett flygplan med autopilot, säger Erik Coelingh om ­Volvos nya projekt.

Trött på bilköer? Trött på att sitta fast i timmar i trafiken på väg in till stan, och sen hem igen på kvällen?

Tänk om man kunde hålla på med något roligare under tiden.

Om ett par år är den visionen verklighet.

Flera biltillverkare ­utvecklar fordon som kör själva och Volvo blir först med att släppa ut bilarna till vanliga bilister.

2017 ska en testflotta på hundra bilar ut i Göteborgstrafiken. ­Aftonbladet har ­redan provkört, hmm, provåkt.

Backup för styrningen

Audi och flera andra tillverkare har visat självkörande konceptbilar som klarar nästan alla trafiksituationer. Trånga gränder med mötande trafik, rödljus, fotgängare och cyklister.

Volvo har gått en annan väg och valt ut just de trafikmiljöer där man brukar sitta fast; infartsleder med flera filer, utan vare sig ­mötande trafik, fotgängare eller trafiksignaler.

Man har valt ut infarterna från Boråshållet och Malmö och rätt in i stan och vidare ut mot Hisingen.

De vägarna finns inlästa på noggranna kartor som ­bilarna följer.

Bilarna får alla viktiga styrsystem dubblerade med en backup, som inom flyget. Faller ett system ur tar ett annat över.

Radar täcker alla vinklar

Bilarna i den kommande serien blir också duktigare än dagens prototyper, de kan byta fil och med radar­system som täcker 360 grader runt bilen blir de både mindre vingliga och kan anpassa sig bättre e­fter trafiken runt omkring.

Jag får följa med när Erik ­Coelingh, som lett utvecklingen av det nya systemet, sätter sig ­bakom ratten.

När vi kommer in på teststräckan vid Älvsborgsbron aktiverar han ”Drive Me-systemet” med en knapp på ratten, och sen kör bilen alldeles själv.

Han gestikulerar och vänder blicken mot mig, men sneglar titt som tätt framåt igen.

– Vi har ingen backup, jag vill inte riskera att prototypen gör ­något fel, säger han.

Vinglar till utan gps

Själv är jag totalt avslappnad. Bilen gasar och sänker farten mjukt och fint men det som Erik Coelingh varnat för, att bilen kan vingla en del, stämmer.

– Det är inte bra, då rycks man upp ur sina tankar och undrar vad som händer.

Men produktionsbilarna får mer avancerad radar och lär sig att hålla sig mitt i körfältet.

En enda gång, i den 712 meter långa Gnistängstunneln, där gps-signalen är obefintlig, vinglar ­bilen till lite väl mycket och Erik tar tag i ratten.

– Produktionsbilarna kommer att mäta avståndet till tunnelkanten, då försvinner det här problemet.

2017-2018 ska ­bilarna ut på stortest i Göteborg.

Sen väntar världen.

Höjer säkerheten

Volvo ser flera fördelar med självkörande bilar. Först och främst ökar det säkerheten, ­nästan alla trafik­olyckor beror på ­förarfel. Dessutom kan man minska förbrukningen, ­genom att bilen kör mjukare och i ett längre perspektiv kan man till och med bygga smalare vägar. Det behövs ingen vingelmån för okoncentrerade förare. Men det som kommer att sälja in systemet är fram­förallt möjligheten att använda ­tiden i bilkön till något bättre än att hela ­tiden hålla koll på bilen framför.

Systemet blir mer och mer ­avancerat, men än så länge måste Volvo ut och läsa av de vägar där ­bilarna ska klara sig själva. Läsa av och göra kartor som förvaras uppe i Volvomolnet.

En annan svår fråga är vem som har ansvaret för bilkörningen. Personen som sitter bakom ratten eller Volvo. Det är inte riktigt klarlagt ­ännu. Föraren har sitt föraransvar, men Volvo sitt tillverkaransvar.

- Många frågor kvar att lösa, men till slut är vi där. Och då blir själv­körande bilar lika naturligt som ett flygplan med autopilot, säger Erik ­Coelingh.

ANNONS