Ja eller nej till Förbifart Stockholm

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-03

Här är argumenten för och mot den nya vägsatsningen

Mindre trängsel - och bättre miljö.

Samma trängsel - och sämre miljö.

Här argumenterar miljöminister Andreas Carlgren FÖR och Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand MOT Sveriges dyraste vägprojekt: Förbifart Stockholm.

Efter många års planering kom i dag beskedet: Det blir en ny motorväg som ska leda trafiken förbi Sveriges huvudstad.

Förbifart Stockholm beskrivs redan som Sveriges största och dyraste vägprojekt. Debatten för och emot är redan i gång. Vi bad miljöminister och centerpartisten Andreas Carlgren och Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand komma med sina bästa argument för och emot vägbygget.

Andreas Carlgrens argument FÖR Förbifart Stockholm.

1. Det här är bästa sättet för att få ner klimatutsläppen. Vi behöver se till så att trafiken kan köra förbi Stockholm, inte bara in genom Stockholm. Samtidigt gör vi stora satsningar på kollektivtrafik i Stockholm. Kanske den största sedan utbyggnaden av tunnelbanan.

2. Förbifart Stockholm byggs för en tid när vi vet att de bilar som finns inte släpper ut lika mycket. Det handlar bland annat om elbilar och biogasbilar.

3. En stor del av vägen läggs i tunnel under Mälaröarna och andra känsliga områden.

4. Alternativen till förbifarten skulle innebära mer trafik i innerstaden, mer bilar på Essingeleden, mer bilar på Klarastrandsleden och på Ulvsundavägen. Det ska vi inte ha.

5. I det här alternativet har vi sett till att skydda viktiga kultur- och miljöarv, som Drottningholm.

Maria Wetterstrands argument MOT Förbifart Stockholm

1. Medan andra länder i världen satsar på kollektivtrafiken så satsar den moderatledda regeringen på fler bilar. Det är smartare och modernare att satsa på en bättre tunnelbana, pendeltåg och nya spårvägar. Mer asfalt är inte samma sak som utveckling.

2. Vi har fantastiska möjligheter att minska utsläppen, men Naturvårdsverkets studie visar att utsläppen kommer att öka med 140 000 ton om vi bygger förbifarten.

3. 27 miljarder kronor är väldigt mycket pengar för en enda lite väg. Det behövs investeringar inte bara i Stockholm utan i hela landet. Eftersom förbifarten är så dyr så finns inte pengar till andra viktiga projekt.

4. Vi ska vara ett föredöme i världen. Svensk klimatpolitik blir inte trovärdig utomlands om vi samtidigt plöjer ner stora summor i klimatförstörande byggen på hemmaplan.

5. Om man vill komma tillrätta med trängseln i trafiken är trängselavgifter det enda som hittills fungerat. Utveckla dem och satsa pengarna på kollektivtrafiken så att människor får ett alternativ. Då blir det mer plats på vägarna för de som faktiskt måste använda bilen.