Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

20 000 drabbade av bluffsamtalen

Publicerad 2013-11-18

Över 20 000 svenskar är drabbade av bluffsamtalen från Kongo.

Nu måste de betala – trots att de utsatts för ett brott.

– Har pengarna gått ut måste man betala säger, säger Erik Hörnfeldt, pr-chef på Tre.

Erik Hörnfeldt uppger att bluffsamtalen från Kongo nu har upphört. Men 20 000 kunder bara hos Tre har drabbats. Tillsammans kommer de behöva betala knappt 300 000 kronor.

– Den kund som är värst drabbad har ringt för runt 1 000 kronor. De flesta ligger på mellan 10-15 kronor, så det är inga fantasisummor, säger han.

– Den här gången verkar det vara över. Vi blockerade stora nummerserier från Kongo vid 16-tiden i går eftermiddag och efter det kommer det inga nya samtal. Vi har samarbetat med Tele2 och Telia i helgen om blockeringen. Telenor har kommit lindrigt undan.

Alla Kongonummer Kongo som börjar på 800 har blockerats.

Inga betalkrav hittills

Enligt Hörnfeldt har flera liknande bedrägeriförsök förekommit tidigare, från Somalia och Afghanistan.

– Det är datorer som står och ringer nummer i nummerordning i hopp om att det ska finnas abonnenter. Det positiva är att det är jättefå som verkar ha ringt upp.

Hittills har inga betalkrav kommit in från teleoperatörer i Kongo till Tre.

– Vi försöker stoppa alla betalningar. Men har pengarna gått ut till operatören måste man betala.

Erik Hörnfeldt uppger att fenomenet först uppstod i Japan på 1990-talet.

– Det funkade jättebra där, för japaner är så uppfostrade och ringer upp vid ett missat samtal. Vi svenskar är också så funtade, att vi gärna ringer upp.

"Går att spåra"

Att klara upp vem eller vilka som ligger bakom bluffsamtalen ser han som svårt. Tre arbetar på att spåra vilka som ligger bakom och var de befinner sig.

– Allt går att spåra. All trafik går i kablar och där finns det folk som lyssnar. Bedragarna är antingen operatören i Kongo eller någon som jobbar på operatören i Kongo. Bakom 800-numret ligger något annat, som vidarekopplas troligen till ett annat land.

Hur man tekniskt går till väga för att spåra bedragarna vill han däremot inte gå in på.

– Det vill vi inte gå ut med, för att inte bedragare ska kunna hitta sätt att skydda sig mot det tillvägagångssättet.

Är ett brott

Diskussioner har förekommit på sociala medier om bluffsamtalen är olagliga eller inte. Där är Hörnfeldt övertygad:

– Det är naturligtvis ett brott, ett bedrägeri, precis som att lura av folk pengar på stan, eller de här bluffmejlen från Nigeria.

Även ansvarig utredare Jan Olsson, bedrägerisamordare vid Stockholmspolisen anser att det är självklart att det handlar om brott:

– Varför ringer man upp på det här viset automatiserat? Har man från början ett uppsåt, vilket jag är övertygad om att man har, att lura folk att ringa upp för att kunna tjäna pengar är det ett bedrägeri.

250 anmälningar i Stockholm

Han uppger att det är tekniskt möjligt att få datorer i Sverige att ringa upp och se ut att vara från Kongo.

– Det har hänt förut. Tre, som verkar vara mest drabbat, tog upp ett sådant fall från England. Vi har varit i kontakt med Tre vars tekniker i sin tur ska titta på om bedrägeriet härstammar från datorer i Kongo eller från Södertälje, exempelvis. Det har hänt förut. Bedragarna sitter troligen inte i Kongo. Kommer det från Europa eller ännu bättre från någonstans i Sverige är det fullt utredningsbart.

– Skulle det vara från Kongo är det näst intill omöjligt att gå vidare med utredningen. Vi har inget direkt samarbetssamtal med Kongo. Om det i slutänden går via satellittelefoni är det inte heller möjligt att utreda. Sannolikt får vi inom kort svar på det.

Runt 250 polisanmälningar om Kongosamtal har kommit in bara från Stockholms län.

– Men hela landet är drabbat. Det är inget regionalt bedrägeri.

"Vi sålde kunduppgifter"

En kvinna som vill vara anonym jobbade tidigare för ett företag i Malmö som var återförsäljare åt Telenor.

– Vi köpte nummerlistor av dem och i gengäld fick de fler som förlängde sitt abonnemang. Med listorna kom även personnummer, adress, allt, till dem som hade abonnemangen, säger hon till Aftonbladet.

Enligt henne är försäljning av kundlistor något som ofta förekommer.

– Alla operatörer säljer listor, framför allt till call centers. I det här fallet, där det framför allt är Tre som drabbats, tror jag att det är några av deras listor som läckt. Vi måste inse att våra telefonnummer och personnummer är mycket värda och säljs på en marknad. Det borde regleras bättre. Det är så grymt många som sitter med våra nummer och personuppgifter, och väldigt många mellanhänder kommer åt uppgifterna.

"Borde vara deras ansvar"

June Holcrof, 66, Bromma, berättar att hon i fredags eftermiddag fick ett samtal från ett okänt nummer. Hon ringde upp i tron att det hänt släktingarna i England något-

– Det var en kvinna som stönade, det lät som om hon hade sex.

I går när hon såg löpsedeln ringde hon Tres kundtjänst.

– Tre kundtjänst sa att det kostat mig 135 kronor efter bara några sekunder, och att det kunde komma en saftigare räkning från Kongo. De sa att det inte kunde garantera något. Jag undrar varför vi ska betala när de har ett avtal med en bedragare. Det måste vara deras ansvar att inte ha avtal med en bedragare. Nu vet jag inte vad som kommer hända med räkningen.

Aftonbladet har sökt operatören MTN Congo i Brazzaville.

Så här säger operatörerna

1. Hur många kunder hos er är drabbade av Kongo-bluffsamtalen?

2. Kommer era drabbade kunder behöva betala?

Tre, Erik Hörnfeldt, PR-chef:

1. 20 000 kunder.

2. Jag vet inte. Vi försöker stoppa betalningarna till den kongolesiska operatören, men går pengarna ut så är det klart att man måste betala.

Telia, Mariella Ceken, pressinformatör:

1. Vi har en spärr sedan 2007 på just den här nummerserien. De kunder som eventuellt funnits utomlands och roamat har kunnat ringa, men det är bara ett fåtal.

2. Jag kan bara säga att man rent juridisk är betalningsskyldig för de samtal man ringt upp.

Tele2, Malin Livhage, presschef:

1. Vi har inga sådana indikationer.

2. Är det någon av våra kunder som ringer in får vi bemöta det därefter.

Telenor, Alexandra Carlsson, pressansvarig:

1. Ett fåtal kunder har hört av sig till kundtjänst, men vi vet inte om det är någon som drabbats.

2. Det kan jag inte svara på, på rak arm.