Mannen som räddade McCain

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-06

NEW YORK. John McCains aggressiva attacker på Barack Obama har lönat sig.

För bara en månad sedan visade opinionsmätningarna tydlig fördel Obama.

Men nu har hans ledning försvunnit.

I bakgrunden Steve Schmidt till höger, tillsammans med John McCain och hans hustru Cindy.

Mycket tyder på att det är Steve Schmidts förtjänst. Han är PR-strategen som får beröm för att ha räddat McCains presidentkampanj – tack vare en rad reklamfilmer om Obama.

Steve Schmidt tog över som McCains kampanjchef den 3 juli, efter att kampanjen haft ett krismöte.

Gav resultat

Bara några veckor senare syntes resultatet.

Mitt under Obamas hårt mediebevakade resa till Mellanöstern och Europa släppte McCain-kampanjen den skämtsamma reklamfilmen ”Obama love”, som visade klipp på TV-programledare som sade smickrande kommentarer om Obama till tonerna av kärlekslåten ”Can’t take my eyes off you”.

Dagen därpå kom reklamfilmen ”Pump” som skyllde USA:s kraftigt ökade bensinpriser på Obama. Något som experter på energi och ekonomi snabbt avfärdade som ett rent påhitt.

Jämfördes med kändisar

Men den stora succén för McCain-kampanjen kom med reklamfilmen ”Celeb” (”Kändis”) där Obama jämfördes med kändisar som Britney Spears och Paris Hilton. ”Celeb” visades på samtliga amerikanska TV-nyhetskanaler och hade även setts mer än en miljon gånger på YouTube efter mindre än ett dygn. Filmen ackompanjerades även av web-annonser där Paris och Britney syntes posera mot rosa bakgrund, och mellan dem fanns ett huvud med ett frågetecken i. Klickar man på annonsen dyker Obamas ansikte upp.

Tonen hårdnar

McCain har även blivit betydligt hårdare mot Obama i sina kampanjtal. Under Obamas Irak-besök började McCain upprepa att Obama ”hellre förlorar ett krig än ett presidentval”.

- Målsättningen med attackerna är att få Obama att framstå som en innehållslös kändis, som är oerfaren och saknar kontakt med verkligheten för vanliga amerikaner, säger politiska analytikern Chuck Todd på TV-kanalen MSNBC.

”Hårdför och disciplinerad”

Enligt en aritkel i The New Republic var det Steve Schmidt som övertalade McCains att börja föra en mer aggressiva kampanj.

Schmidt är en 37-årig politisk strateg från New Jersey som beskrivs som hårdför och disciplinerad av kollegorna. Ofta jobbar han 20 timmar om dygnet. I McCain-kampanjen är han känd som ”Sergeant Schmidt”.

Hans rakade huvud har även gett honom smeknamnet ”The Bullet”, av kollegan Karl Rove, den republikanske strategen som är känd för att ha hjälpt George W Bush att vinna två presidentval, delvis tack vare aggressiva kampanjer.

Attackerna får kritik

Schmidt började jobba för John McCain i december 2006, efter att ha nekat erbjudanden från två andra republikanska presidentkandidater – Mitt Romney och Rudy Giuliani.

De Schmidt-regisserade Obama-attackerna har gjort att många anklagar John McCain för att svika sina tidigare löften om att hålla en ”civiliserad och respektfull presidentkampanj”.

New York Times skriver exempelvis att McCain har tagit ”the low road express”. Detta blev även namnet på en sajt från Obama-kampanjen, där de kritiserar McCains attacker.

Krönikör Joe Klein i Time Magazine skriver att McCains påstående att Obama ”hellre förlorar ett krig än ett val” är ”det värsta jag hört på nio presidentkampanjer”.

Valet jämnare än någonsin

Att innehållet i McCains annonser och reklamfilmer inte alltid är faktamässigt korrekt bekymrar inte Schmidt. I en intervju med Politico.com säger han att ”en lögn som inte besvaras förvandlas till sanning”.

’Men många tycker att McCain själv verkar ogilla den nya, aggressiva vändning hans kampanj har tagit.

- Problemet för McCain är att han verkar så obekväm med den här typen av attacker. Man kan se det på hur defensiv han blir när någon ifrågasätter varför han gör dem, säger Chuck Todd på MSNBC.

Schmidts kampanjmetoder är kontroversiella – men också väldigt effektiva. Valet är nu jämnare än någonsin.

Martin Gelin