Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

SJ-statistik skönmålar verkligheten

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-02-19

Punktlighetsstatistiken redovisar inte de inställda tågen

SJ beklagade vinterns många tågförseningar i trafikutskottet.

Svarta siffror visade att 21 procent av tågen var mer än fem minuter försenade i januari.

Men verkligheten är ännu svartare – SJ redovisar inte de tåg som blivit inställda.

I går frågades SJ och Banverket ut i trafikutskottet om vinterns stora tågkaos runt om i Sverige.

Samtidigt presenterades färska siffror i SJ:s så kallade punktlighetsstatistik. Enligt dem var 21 procent av tågen var mer än fem minuter försenade under januari 2010.

Sämst punktlighet hade X 2000-tågen, där 45 procent av tågen var mer än fem minuter sent.

Långt mycket värre

SJ:s vd Jan Forsberg beklagade situationen:

– Det är den värsta vintern sedan 1986.

Men i verkligheten är SJ:s problem långt mycket värre.

I punktlighetsstatistiken som SJ lyfter fram redovisas bara de tåg som faktiskt gick. De tåg som ställs in faller utanför statistiken.

– Det stämmer. Statistiken bygger på Banverkets system som mäter punktligheten med mätpunkter längs spåren och på stationerna. Är ett tåg inställt redovisas inte det, säger Sven-Ingvar Håkansson på SJ:s presstjänst.

Fler blir försenade

Med andra ord blir långt många fler resenärer försenade än vad SJ vill redovisa.

Men tågbolaget anser inte att det fråga om någon skönmålning av verkligheten.

– Vi har redovisat punktlighetsstatistiken sedan 2004 på vår webbplats. Men vi har ingen skyldighet att göra det, vi gör det för att vi tycker det är fairplay, säger Sven-Ingvar Håkansson.

Men statistiken kan väl kritiseras för att den inte är trogen verkligheten?

– Systemet är uppbyggt på det här sättet, och det finns inga planer på att ändra den. Vi kör två av tre tåg i Sverige, men vi är det enda tågbolaget som redovisar den här typen av statistik.

Statistiken finns

Hur många tåg som faktiskt ställs in säger sig SJ inte veta. Men företaget har tillgång till den statistiken. Banverket redovisar inställda tåg också.

– Vi för statistik över regulariteten i alla tågtrafik i hela Sverige, så det finns möjlighet får tågbolagen att redovisa det. Men vilken typ av statistik bolagen vill redovisa är upp till dem själva, säger Björn Wahlström, utvecklingschef på Banverkets Leveransdivision.