Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

Körde olagligt fordon i månader

Publicerad 2012-08-27

Får inte köras utan måste i stället lastas på släp.

Polisen har haft ostrypta fyrhjulingar - och förbjudna att köra i trafiken.
När högre chefer upptäckte det fick maskinerna köras med släpvagn till verkstad.
– Vi kan ju inte åka omkring med olagliga saker, säger Mats Lanebo, tf chef för trafikpolisen i Söderort i Stockholm.

Polisen i Söderort har nyligen skaffat två fyrhjuliga motorcyklar, Polaris XP 850. För att vara tillåtna för vägtrafik får fyrhjulingar ha högst 20 hästkrafter. För klent för ett tjänstefordon har till synes någon inom polisen resonerat.

Fyra gånger så starka

De aktuella modellerna är ostrypta nästan fyra gånger så starka - 77 hästkrafter. I den gatulagliga versionen går det att komma upp knappt i 80
kilometer i timmen. Ostrypt är maxfarten uppåt 115. Och sådana var de nya polisfordonen.
– Ska man köra timmer i skogen är det helt okey med en ostrypt maskin, men då får man inte köra på allmän väg, bara korsa den, säger en källa
med insyn.

Även den gamla olaglig

Polisfacket slog larm när det blev känt att medlemmar skulle kommenderas ut i trafiken på i praktiken olagligt trimmade maskiner.
Snart upptäcktes att även den gamla fyrhjulingen, en Polaris XP 550, var ostrypt. Istället för 20 hade den 40 hästkrafter. Istället för max 77 gick den att köra så att mätaren visade runt 100.

Använts olagligt i flera månader

De två nya skulle precis skickas ut på uppdrag, bland annat vid insatsen mot aktivister på Gotland. Den gamla har varit i ute tjänst i olagligt skick i flera månader.
De tre fyrhjulingarna fick därför köras tillbaka till leverantörens verkstad för att installera strypningen.
Enligt Aftonbladets uppgifter är det samma chefer inom polisen som lyckades köpa loss tidigare, nästan oanvända, tjänstemotorcyklar till
en bråkdel av det verkliga värdet, som beställt fyrhjulingarna ostrypta.

Bra PR-värde

Fyrhjulingarna har snabbt blivit uppskattade. De används bland annat vid övervakning av parker och cykelbanor, vid räddningsinsatser i
oländig terräng och vid olyckor där vägar korkat igen.
– De har dessutom ett fruktansvärt bra PR-värde, säger Mats Lanebo.
När man stannar till kommer folk fram och är nyfikna. Till och med personer som finns i våra register kommer fram och pratar så det
finns mycket fördelar.

Kommer inte gå vidare

Det faktum att avdelningens fyrhjulingar varit olagliga tycker Lanebo inte att det finns någon anledning att gå vidare med.
– Nej, någon har gjort fel, men om det är någon inom polisen eller om det är leverantören, vet jag inte. Det är beklagligt men nu är de
åtgärdade.