Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Nattliga kontroller av 50-tal SAS-plan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-08-31

Konstruktionsfel befaras efter flygexplosion i Japan

De 157 passagerarna räddades ut i sista stund.

Planet exploderade sekunderna efter att passagerarna räddat sig ut.

Nu genomför SAS nattliga kontroller på ett 50-tal svenska flyg av samma modell.

– Boeing tar inga risker, säger Mikael Lindberg, pressekreterare på SAS till aftonbladet.se.

De 157 passagerarna ombord på China Airlines Boeing 737-800 räddades i sista stund. Sekunderna efter att passagerarna lämnat planet förvandlades landningsbanan på Okinawas Naha-flygplats i Japan till ett eldhav. En lös mutter som saknade en packning hade borrat sig igenom bränsletanken och orsakat explosionen.

Nu befarar Boeing att olyckan berodde på ett konstruktionsfel. Samtliga plan av samma typ ska kontrolleras.

Mellan 50 och 60 plan

– Det är FAA, amerikanska luftfartsverket som har gått ut med en order om att alla Boeingplan av typen Next generation 737 ska kontrolleras, säger Elisabeth Manzi, pressinformatör på SAS, till aftonbladet.se.

”Vi har utvärderat all relevant information och identifierat ett osäkert tillstånd som troligen kan förekomma eller uppstå på andra flygplan av samma typ. Därför utfärdar vi den här ordern för att upptäcka och hindra föremål från att lossna från vingklaffarna och punktera behållaren på vingklaffarnas spår,” skriver FAA i sin order.

”Lösa eller saknade delar från huvudvingklaffen skulle kunna, om de inte upptäcks och åtgärdas, resultera i en bränsleläcka med efterföljande brand.”

SAS flyger i dag mellan 50 och 60 plan av den aktuella modellen 737 som ingår i 600- till 900-serien.

Ordern om kontrollerna kom den 25 augusti efter att flygbolaget Japan Airlines funnit att en packning till en bult på ena vingen av ett Boeing 737-plan saknades. Samma fel som ledde till explosionen på Okinawas flygplats några dagar tidigare.

Sker nattetid

– Sker det en olycka går myndigheten ut med sådana här direktiv för att se till att det inte handlar om ett fabrikationsfel. Vi precis som alla flygbolag har fått den här ordern, säger Elisabeth Manzi.

Kontrollerna på de svenska planen sker nattetid och ska vara klara i september. Dagtid går Boeing-planen i reguljär trafik, både in- och utrikes.

– Hade det varit så att FAA ansåg att det rörde sig om ett allvarligt fel som inneburit fara för säkerheten så hade man ställt in hela flottan.

Så man kan tryggt flyga med den här typen av plan?

– Jag skulle inte påstå att det är farligt att flyga med en 737:a, säger Elisabeth Manzi.

– Men Boeing tar inga risker. Säkerheten är a och o, säger kollegan Mikael Lindberg på SAS pressavdelning.

Hittills har inga fel upptäckts under kontrollerna av de svenska planen.

Emergency AD: Boeing Model 737-600, -700, -700C, -800, -900, and -900ER series
airplanes