Big Mac duger inte för Disney

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-08-21

Musse dissar McDonalds – för barnens skull

Samarbetet mellan snabbmatskedjan McDonalds och Disney har omsatt miljarder kronor.

Men trots de lukrativa affärerna har Disney nu valt att sluta lägga sina figurer i Happy Meal-boxarna.

Anledningen är att man inte vill uppmuntra barnen att äta ohälsosamt snabbmat.

Disney har också bestämt sig för att kasta ut alla snabbmatsnasare från sina nöjesparker Disneyworld och Disneyland samt Disneyland i Paris. Istället för feta pommes frites och slafsiga hamburgare ska Disney istället servera mer grönsaker, frukt, juicer, lättmjölk och pasta från sin egen Disney Garden-serie.

Byebye munkar och milkshakes.

Istället kommer all mat att säljas med information om kalori- och näringsinnehåll.

Enligt Daily Mirror har Disney också bestämt sig för att sluta paketera sina figurer och leksaker i McDonalds Happy Meal. Det är enligt tidningen en affär som omfattar 7,2 miljarder kronor.

Robert Iger, chef för Disney, säger:

– Disneys varumärke och figurer är i en unik position att marknadsföra mat som barn vill ha och föräldrar känner sig trygga med att ge dem, rapporterar Sky News.

Enligt McDonalds handlar det dock snarare om att ett tioårigt samarbetsavtal som man haft med Disney löpte ut för cirka åtta månader sedan.

– Det var ett ömsesidigt beslut att avsluta det samarbetet och vi har istället valt att samarbeta med Dreamworks, säger Claes Eliasson, presschef på McDonalds i Sverige. Det var helt enkelt läge att hitta på något nytt, tyckte bägge parterna.

Han tillägger att McDonalds är noga med att deklarera innehållet i sin mat.

– Vi redovisar full näringsinformation om all vår mat och breddar hela tiden menyn med fler nyttiga alternativ och valmöjligheter.