Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Återkallad lasagne fanns att köpa i butik

Publicerad 2013-02-16

Findus har dragit tillbaka sin lasagne – ändå finns den kvar i butik.

Aftonbladet kunde under lördagen köpa lasagnen som misstänks innehålla hästkött i en butik i Stockholm.

”Findus har gjort en formell återkallelse från marknaden den 8 feb. Därefter är det handelns ansvar att returnera produkterna till Findus”, skriver företagets kommunikationschef Anna Broekman i ett mejl till Aftonbladet.

Findus lasagne hamnade mitt i en av Europas största köttskandaler de senaste åren.

När det visade sig att maträtten kunde innehålla hästkött drog man tillbaka alla lasagner på 375 gram.

Men i en butik i Stockholmsområdet kunde Aftonbladet under lördagen köpa just en sådan.

– Jag vet inte hur det gick till. Antingen var det ett misstag av någon i personalen, eller så har någon utomstående lagt den där. Det finns många som inte tål att vår butik går bra, säger butikschefen till Aftonbladet.

Aftonbladet har förgäves försökt nå Findus för en intervju. I stället svarar företagets kommunikationschef Anna Broekman på frågor via mejl.

”Självklart inte bra”

Hur ser ni på att det fortfarande uppenbarligen finns Findus-lasagne  i svenska butiker?

”Det är självklart inte bra att det finns lasagne kvar i butiken Aftonbladet besökt. Återkallelsen sker i linje med etablerade principer i branschen för hur produktåterkallelse går till. Vi har pratat med alla våra kunder, alltså livsmedelsgrossister, och instruerat dem att enligt rådande branschpraxis kontakta de butiker de levererat till och instruera dem att ta bort lasagnen ur butiken och leverera den tillbaka till grossisten. Grossisten levererar sedan lasagnen tillbaka till oss”, skriver hon.

Ingen information

Att den fanns kvar i butiken säger butikschefen var ett misstag. Har ni fått indikationer på att fler butiker missat att plocka bort er lasagne?

”I nuläget vet vi ingen butik som har lasagnen kvar till försäljning till konsument, men vi har naturligtvis inte haft möjlighet att själva kontrollera alla enskilda butiker i landet. Skulle någon butik ha lasagne kvar uppmanar vi dem att returnera denna så snart som möjligt. Återkallandet sker i linje med etablerade principer i branschen för hur produktåterkallelse går till.”

När Aftonbladet pratar med chefen för livsmedelsbutiken som sålde lasagne har han inte fått någon information om att lasagnen ska skickas tillbaka.

– Nej, de lägger ut information via en portal och någon sådan information har jag inte sett. Vi har slängt dem och kryssat bort dem från systemet.