Ikea kritiseras för reklamfilm

Uppdaterad 2013-01-26 | Publicerad 2013-01-25

Ikeas reklamfilm.

Ikea har hamnat i nytt blåsväder – i Thailand.

Transsexuellas riksförbund i landet skriver i ett öppet brev att företagets reklamfilm är diskriminerande.

– Det är så klart beklagligt om det har uppfattats så, säger pressansvarige Sara Paulsson.

I reklamfilmen ses en man och en kvinna gå runt inne i en Ikeabutik när kvinnan blir så exalterad över att några varor är på rea att hon börjar prata med en mörk, mansröst.

Hon "kommer på sig själv" och börjar prata med ljus röst igen samtidigt som mannen tittar chockat på henne.

"Är stereotypisk"

I slutscenen ses mannen springa i väg åt ett håll samtidigt som kvinnan går åt ett annat, bärandes på flera paket.

Diskriminerande och hånfullt, menar Transexuellas riksförbund i Thailand som skrivit ett öppet brev till Ikea, skriver nyhetssajten Gay Star News.

Organisationen menar att reklamfilmen är "negativ och stereotypisk" och att den underblåser missförståndet om att transsexualism är en "lögnaktig och avvikande livsstil".

Ikea ber om ursäkt

Sara Paulsson, pressansvarig på Ikea, säger att Ikea Thailand – som är en extern franchisetagare – redan svarat på organisationens öppna brev.

– Det är så klart beklagligt om det har uppfattats så och Ikea Thailand ber om ursäkt om det är någon som tagit illa upp på grund av reklamen, säger hon.

Reklamfilmen ska ha visats på tv-skärmar i Bangkoks kollektivtrafik mellan 28 december och 13 januari, skriver Gay Star News och Sara Paulsson bekräftar att det rör sig om en begränsad kampanj.

Kritiserades också i höstas

I oktober kritiserades företaget för att ha raderat alla kvinnor från bilderna i Ikeakatalogen i Saudiarabien. Katalogen ser likadan ut i 38 länder – men inte i Saudiarabien där till och med Ikeas kvinnliga medarbetare retuscherats bort.

Många menade att Ikea därmed understödjer kvinnosynen i landet.

– Det är jätteviktigt för oss att inte diskriminera, men samtidigt måste vi respektera lokala lagar och regler, sa Ulrika Englesson Sandman, presschef på Inter Ikea Systems, till Aftonbladet då.

Finns det anledning att se över hur ni marknadsför er?

– Vi ser ju ständigt över hur vi kan göra allt vi gör bättre, så självklart kommer vi se över även det här, säger Sara Paulsson.

ANNONS