Räddningslok stod redo - men SJ lät det stå stilla

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-07-14

Passagerare övergavs i prestigekamp

Prestigekampen mellan Trafikverket och SJ fick ödesdigra konsekvenser.

I tisdags fick passagerarna sitta flera timmar medan ansvariga bråkade.

– Folk kunde räddats på en timme, om inte SJ hade bromsat, säger en anställd på Trafikverket.

Trafikverkets jourlok på Hagalunds bangård i Solna.

Trafikverket lät inte SJ evakuera passagerare till spåret bredvid eftersom det skulle stoppat upp övrig tågtrafik.

Det gjorde personalen på SJ sura.

– SJ tror att de är ensamma på spåret. Konflikten handlar om prestige, säger en källa inom Trafikverket till Aftonbladet och påpekar att det finns många aktörer att ta hänsyn till.

Fanns akuttåg

När evakueringsplanerna väl var begravda försökte SJ och Trafikverket komma överens om hur tåget fortast möjligt skulle bogseras bort från platsen.

Räddningen stod på Hagalunds bangård i Solna, Stockholm.

Där finns Trafikverkets jourlok, tillgängligt dygnet runt och kapabelt att snabbt bogsera bort olika typer av tåg från järnvägsspåren.

Men SJ valde att utrusta sitt eget lok för att genomföra räddningsaktionen. Det i protest mot att Trafikverket inte ville tillåta en evakuering, enligt Aftonbladets källa.

Förlorade timmar

– Vi hade varit där på en timme, säger källan.

SJ:s informatör Tobias Johansson bekräftar att SJ använde ett eget tåg trots att jourtåget fanns tillgängligt.

Trafikverkets tåg var diesel, SJ:s eldrivet.

– Med elloket sparade vi lite på miljön samtidigt, säger SJ:s Tobias Johansson.

Men hur kunde det ta flera timmar att få fram ert lok?

– Det var en hel räcka med problem. Ett var att få backningstillstånd när vi var framme på platsen, säger han.

Enligt Tobias Johansson hade det tagit lika lång tid för Trafikverket att nå fram med jourloket.

Har du varit med om en skräckresa med
SJ?
Blev fångar i sju timmar på kokhett
tåg