Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Här förbereder man sig för en ny rekordsommar

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-27

Campingen är redan fullbokad under semestermånaderna

På Gekås i Ullared rustar man för ett nytt rekordår.

Efter succéprogrammet Ullared steg omsättningen med 425 miljoner till makalösa 3,4 miljarder– på bara ett år.

– Vår ökning är ungefär vad en stor ICA-Maxi butik omsätter, säger vd Boris Lennorhov.

Programmet Ullared blev en succé för varuhuset Gekås. Antalet kunder ökade rekordmycket under hösten och omsättningen steg med otroliga 425 miljoner till 3,4 miljarder.

– Vår ökning är ungefär vad en stor ICA-Maxi butik omsätter, säger vd Boris Lennorhov.

Håller i sig

Effekten av succéprogrammet verkar dessutom hålla i sig något man märker väldigt tydligt på camping- och stugbyn.

Campingen har varit fullbokad för juli och augusti sedan länge.

– Den var fullbokad extremt tidigt i år och våra bäddar i stugorna har varit fullbokade från februari och är bokade fram till jul, säger Boris Lennorhov.

Under sommaren bor det dagligen 2500 personer på campingen i Ullared.

– Vi är Sveriges mest belagda camping, säger Boris.

2000 kunder

Under hösten när programmet Ullared började sändas ökade antalet kunder med i genomsnitt 2000 per dag. Under våren har det minskat en del men ligger trots det runt 1000 fler kunder per dag än förra året.

På sommaren är det som allra mest kunder i butiken.

– De dagar då vi har fullt hela tiden har vi runt 20 - 22 000 kunder, säger Boris.

Men trots det omsätter varuhuset betydligt mer pengar under hösten.

– Det är egentligen inte så konstigt eftersom de flesta handlar vinterkläder och julklappar under hösten, säger han.

Tomten kommer redan i juli

Men eftersom många av sommarkunderna har rest lång väg till Ullared så är det enligt Boris viktgt att erbjuda även dem sakerna som behövs framåt vintern.

– Redan i juli plockar vi fram bävernylonoverallerna och tomtarna, säger han.

Lugnet före stormen

Just nu är det relativt lugnt på Gekås berättar Boris Lennorhov. Men redan vid midsommar förväntar sig Gekås en invasion av kunder.

– Vi håller nu på att bygga till en del av varuhuset som kommer vara lika stor som en fotbollsplan och det kommer vara klart lagom till den stora kundskaran dyker upp efter midsommar, säger Boris Lennerhov.

I sommar börjar inspelningen av en ny säsong av Ullared.

Camping.se - Boka boende på Sveriges
campingplatser
Semestra i
Sverige