Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Åsa, Åslög

Branschen: "Vi följer alltid konsumentlagarna"

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 10.34

"Minecrafts" handelsplats visar bara kostnaden i "minecoins", inte i riktiga pengar.

Att göra köp i spel är standard, och lättbegripligt för spelarna, hävdar branschorganet Video Games Europe.

Under torsdagsmorgonen lämnade europeiska konsumentorganisationen Beuc och 22 av dess medlemsorganisationer, däribland Sveriges konsumenter, in ett klagomål riktat mot sju speljättar och populära spel.

Beuc tycker att spelbolagen är manipulativa och lömska i sitt hanterade av köp inuti spelen, bland annat att man använder sig av virtuella valutor för att dölja den riktiga kostnaden för grejer i spelen.

Det europeiska branschorganet VGE håller inte med om kritiken, och anser att virtuella valutor är väletablerat och enkelt att förstå för spelare.

”Våra medlemmar respekterar alltid de europeiska konsumentlagarna i hur de erbjuder de här köpen”, skriver VGE i ett uttalande.

Spelare i exempelvis ”Minecraft” – ett av de utpekade spelen – kan för riktiga pengar köpa minecoins, som i sin tur används för att handla på spelets marknadsplats. Där anges dock bara priset för de olika varorna i minecoins, och inte vad de är värda i riktiga pengar, något konsumentorganisationerna är kritisk till.

”Användandet av spelvalutor är inte en kommersiell transaktion eller köp, utan det är ett användande av innehåll i spelet”, hävdar VGE, som hänvisar till standarden Pegi som ”kräver att utvecklare ser till att den verkliga kostnaden är tydlig vid köp av valutan i spelet”.

ANNONS