Så ska företagen minska utsläppen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-20

IKEA, Ica och Ericsson tar upp miljökampen

SCA och Ikea är två företag som ligger i framkant när det gäller miljöarbete.

Ikeas platta paket innebär inte bara ett billigare pris och frustration vid monteringen. De betyder också att möbeljätten minskar sina utsläpp.

Ikea, Ericsson, Ica och SCA hör till de som förstått att minskade utsläpp inte bara är bra för klimatet, utan även för lönsamheten.

Följ ämnen

Från att pliktskyldigast ha tillsatt en miljöchef och för att sedan strunta i frågan börjar fler och fler svenska företag låta klimat- och miljötänket bli centralt för koncernledningen. Nu redovisar många bolag miljöresultat och mål på samma sätt som de finansiella motsvarigheterna.

Ericsson är ett av de företag som ligger i framkant när det gäller miljötänk. Nyligen rankades de bäst i Folksams årliga index över svenska bolags klimatarbete. Bolagets största klimatpåverkan sker genom den energi som deras basradiostationer förbrukar när de används. Därför är det där man lägger in största mödan.

Från 2005 till 2006 var målet att få ner energiåtgången hos 3g-stationer med 25 procent. Resultatet blev en minskning med 34 procent.

– Det handlar om att få konkurrensfördelar. Kunderna, telekomoperatörerna, kräver energisnålare produkter eftersom det bidrar till deras lönsamhet. En av våra största globala kunder valde oss för att vi enligt en rankning av Dow Jones anses som en av de bästa på hållbarhetsarbete i vår bransch, säger Elaine Weidman, chef för företagsansvar på Ericsson.

Kunderna kräver förändring

Men miljöarbetet handlar också om att anpassa sig till framtiden. Ericsson har infört hårda krav på att alla delar i deras produkter ska kunna återvinnas.

– Det finns redan krav på det i de flesta Europeiska länder, så vi har infört det även i fabrikerna i Asien, eftersom vi tror att liknande regler kommer dit snart, säger Elaine Weidman.

På Ica handlar miljöarbetet också till stor del om att anpassa sig till kunderna. I takt med att miljö och klimat blivit allt hetare frågor bland matköparna har Ica också lagt mer fokus där. Nu är alla Maxi och Kvantum-butiker i Sverige svanenmärkta.

– Vi arbetar både med att utveckla det ekologiska utbudet, eftersom kunderna efterfrågar de varorna. Sen jobbar vi mycket med godstransporter och lagerhållning, där vi har störst direkt påverkan på klimatet. Det handlar om allt från enkla saker som att ha kyl- och frysanläggningar med lock i butikerna till att räkna ut bästa rutten för butiksleverantörerna, så att de alltid kör med så full last som möjligt, säger Kerstin Lindvall, miljöchef på Ica.

Hållbart skogsbruk

En av de stora energislukarbranscherna i Sverige är skogs- och pappersindustrin. Därför är det enligt Carina Lundberg, chef för ägarfrågor på Folksam, extra glädjande att många bolag i sektorn är duktiga på miljöarbete. Ett av dem är pappersbolaget SCA.

– Visst är vår verksamhet energikrävande, men vi arbetar till exempel med att byta så att ingen energi ska komma från kol- eller olja, utan istället biogas och naturgas, säger Patrik Isaksson, miljöchef på SCA.

Dessutom satsar SCA mycket på hållbart skogsbruk, och har en nettotillväxt på 40 procent i skogsbeståndet de senaste 50 åren.

Minskade transporter med hälften

Ikea är en annan svensk företagsjätte som länge satsat på miljöarbete. Sedan flera år sammarbetar man med Världsnaturfonden. Möbeljätten har som abition att all energi ska komma från förnyelsebara källor och är noga med att varje del i verksamheten ska vara så klimatvänlig som möjligt, från råvaror och leverantörer till tillverkningsprocess och återvinning. Godstransporterna är en viktig del i detta.

– De platta paketen som vi gjort oss kända för infördes för att ge ekonomisk vinning. Men det visar sig att det också innebär stora klimatfördelar, eftersom det innebär kraftigt minskade godstransporter. Förr behövde man bara skruva i benen på en Klippansoffa, men nu när vi låter kunderna skruva i rygg, sidor och ben ryms dubbelt så många i samma transport, och vi kan minska transporterna med hälften.

Också när det gäller andra aspekter går lönsamhet och klimatvänlighet hand i hand. Till exempel har Ericsson efter en ny affärsresepolicy, där man arbetar med telemöten minskat personaltransportsutsläppen med 30 procent sedan 2001.

– Att minska vår inverkan på klimatet är en nödvändighet för Ericsson. Det handlar om en viktig konkurrensfördel, säger Elaine Weidman.

Läs mer

Karin Thurfjell

Följ ämnen i artikeln