Alla storsatsar – på genrepet

Publicerad 2013-07-01

Så ska framgång i EU-valet ge partierna en skjuts i riksdagsvalet

VISBY. EU-valet i maj nästa år blir genrepet som måste slå väl ut.

Nu bullar partierna upp med kändisar, kampanjer för miljoner och seminarier med start i Almedalen.

– Ingen vill vara en loser bara tre månader före riksdagsvalet, säger Peter ­Eriksson (MP), som kandiderar till EU-parlamentet.

Nästa år är ett supervalår när svenska folket får rösta två gånger, till EU-parlamentet den 25 maj och riksdagen den 14 september. Det innebär också dubbla valkampanjer på kort tid.

Aftonbladets genomgång bland de svenska partierna i EU-parlamentet visar att planeringen redan nu är i full gång på kanslierna.

– Den prioriterade metoden för oss är samtal med väljarna i form av dörrknackning. En annan viktig del är den digitala med ­webben och sociala medier som våra viktigaste kanaler, säger Carin Jämtin (S), ­partisekreterare.

”Potential att växa”

Flera inleder kampanjandet inför EU-valet redan

i Almedalen i form av seminarier och informationsträffar. Ingen vill riskera att misslyckas i en valrörelse – speciellt inte när nästa val kommer så tätt inpå.

– Det är självklart så att ett parti som går framåt i valet i maj kommer ha större potential att växa även i september. Om inte annat så påverkas energin bland alla ideella valarbetare, ­säger MP:s partisekreterare ­Anders Wallner.

För att locka väljare ­kommer flera partier att ­satsa på kända profiler.

Adaktusson toppar

Kristdemokraternas partisekreterare Acko Ankarberg hymlar inte om att det är viktigt med ansikten som väljarna känner igen.

När svenskarna senast fick rösta i ett EU-val, 2009, toppades KD-listan av den relativt okända Ella Bohlin. Väljarna valde dock bort henne till förmån för den mer kände partiveteranen Alf Svensson som kryssades in i parlamentet.

– En redan känd person når betydligt snabbare fram till väljarna, säger Ankarberg.

I år väntas KD placera en kändis i toppen direkt. Tidigare tv-stjärnan Lars Adaktusson vann den rådgivande medlemsomröstningen i utklassningsstil.

Flera andra väntas göra ­likadant. En rad politiska kändisar har redan ställt sig upp och sagt att de vill till Bryssel. Peter Eriksson, ­Miljöpartiets ­tidigare språkrör som nu är ordförande i riksdagens konstitutionsutskott, är en av dem.

– Jag tror att det är viktigt att vara känd för väljarna, men man måste också ha något att säga, säger­ han.

Andra ”kändisar” som har siktet inställt på parlamentet är SSU:s tidigare ord­förande Jytte Guteland (S) och nuvarande riksdagsledamoten Fredrick Federley (C).

– Jag tror det är ännu viktigare i EU-valet än annars eftersom valkretsen är en enda i landet och valrörelsen brukar bli ännu kortare och intensivare. Då underlättar det om man är ett känt namn. Men man måste också leverera, att bara vara känd räcker inte, säger ­Federley.

Inställda på att rösta

Kampanjer och kändisar till trots, tidigare har den största utmaningen varit att få väljarna att alls orka bry sig om EU-valet.

Det tror Peter Eriksson kan förändras 2014.

– Den här gången kan det finnas en möjlighet att få upp valdeltagandet i Sverige eftersom EU-valet ligger så nära riksdagsvalet. Partierna kommer att satsa mer eftersom ingen vill vara en loser tre månader före riksdagsvalet, säger han.

Knappt ett år före valet verkar svenskarna inställda på att rösta. En mätning från Aftonbladet/United Minds visar att sju av tio svenskar tänker rösta i EU-valet. Flest av dem som ger valet tummen upp är män som sympatiserar med något av Allianspartierna.

SD vill komma in

Hittills har svenska folket haft en större tendens att lägga sina röster på ”enfrågepartier” i EU än i riks­dagen. 2004 tog sig Juni­listan in men åkte ut i nästa val då i stället Piratpartiet lyckades knipa åtråvärda platser i Bryssel. Inget av partierna lyckades dock slå sig in i riksdagen.

För Sverigedemokraterna är läget det motsatta. Partiet sitter i riksdagen men har ännu ingen plats i Bryssel. Inför 2014 satsar man hårt för att lyckas.

– Vi planerar att köpa tv-reklam i Europaparlamentsvalet för första ­gången och har även funderingar på bioreklam, säger partisekreteraren Björn Söder (SD).

ANNONS

Följ ämnen i artikeln