"Bra besked, men räcker det?"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-11

Oppositionen, Bil Sweden och IF Metall tycker regeringens besked om miljardstöd är glädjande.

Men samtliga parter efterlyser fler svar från regeringen.

– Hur ska man få igång bilförsäljningen? undrar Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Enligt vd:n för Bil Sweden, den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av bilar och bussar, var torsdagens besked från regeringen väntat.

– Det är bara att se på vad som händer i omvärlden, säger Bertil Moldén till aftonbladet.se.

Kreditstöden till underleveratörer och att forskning och utveckling säkras i Sverige är livsviktigt för bilindustrin, menar han.

– Det är ett bra besked, men räcker det?

"Återinför morötterna"

Moldén efterlyser svar på hur bilförsäljningen imorgon och i januari ska stimuleras. Bil Sweden har lämnat in ett apellbrev till regeringen där de vill ha svar på åtta frågor, allt från varför regeringen tagit bort tre av fyra stimulanspunkter av miljöbilar till ett önskemål om att avlägsna fordonsskatten.

– Återinför man morötterna eller lämnar man oss ute i kylan? säger Moldén.

Önskar skrotningspremie

Lånegarantier för grön omställning, undsättningslån för företag som krisar och pengar till forskning. Det är regeringens recept för att få svensk bilindustri på fötter. Bra, men långtifrån tillräckligt säger oppositionen.

– Jag välkomnar att regeringen genomför EU:s förslag att säkra finansieringen. Det är ett viktigt första steg men jag väntar att regeringen också återkommer med fler insatser. Det kan bland annat handla om miljöbilspremie och skrotningspremie, säger Tomas Eneroth, socialdemokraternas talesperson i näringslivsfrågor.

– Regeringen har hittills visat ett bristande ledarskap när det gäller att hantera fordonskrisen. Nu har man chans att reparerar den skadan.

Metall önskar fler åtgärder

Stefan Löfven, ordförande i IF Metall, tycker att miljardstödet är ett steg i rätt riktning.

– Det är bra att regeringen har lyssnat och tagit till sig. Det kommer att tjäna fordonsindustrin, säger han till aftonbladet.se.

– Det är bra att de bejakade det här, att de lyssnade och agerade.

Löfven vill nu se fler åtgärder för att stimulera arbetsmarknaden inom området:

– Det vi vill gå vidare med är kompetensutveckling och utbildning – också på företagen – för att inte få fler uppsagda än nödvändigt.

"Ett taktiskt utspel"

Fordonsanalytikern Matts Carlsson anser också att torsdagens besked är efterlängtat.

– Det är en markering till omvärlden. Jag tror att det är ett taktiskt utspel med tanke på att det amerikanska förslaget nu går upp i senaten. Jag är övertygad om att dagens besked gör det ännu svårare för amerikanerna att säga nej. Särskilt med tanke på att regeringarna i Kanada, Australien och Tyskland också gått in och stöttat industrin, säger han till aftonbladet.se.

Matts Carlsson tycker att det är bra att Volvo och Saab nu ska profilera sig ytterligare.

Lugnar leverantörerna

– Det ska inte bara vara världens säkraste bilar utan nu även de miljövänligaste, säger han.

Fordonsanalytikern menar också att torsdagens besked kommer att lugna de svenska leverantörerna.

– Det kommer gjuta mod i alla som är oroliga. Leverantörernas farhågor kring att behöva flytta härifrån är lugnat.

På Saab, ett av de företag som faktiskt berörs av regeringens åtgärder, är man glada i dag.

– Vi tycker att det är ett offensivt paket, även om vi inte har sett alla detaljer än, säger Eric Geers, informationsdirektör på Saab i Trollhättan.

Han välkomnar både mer pengar till forskning och lånegarantin.

Kommer Saab utnyttja möjligheten att söka pengar?

– Det är mycket möjligt. Vi får se vad det kan leda till, säger Geers.

– Det är svår