Tjänar miljoner på fuskbutiken
Publicerad 2012-06-20
Ica-chefen Carl-Johan Ståhle erkänner: Vi har gjort fel och vi kan ha vilselett kunderna
Chefen för Ica Kvantum i Kungens kurva, Carl-Johan Ståhle, och hans kompanjon har på fem år plockat ut över 108 miljoner kronor i aktieutdelningar.
Efter Aftonbladets avslöjande medger han att ostarna har märkts med fel datum och att kunderna vilseletts av etiketterna.
– Jag kan hålla med och erkänna att vi har gjort fel, säger han.
Butiken är en riktig kassako för ägarna, vd Carl-Johan Ståhle, 55, och vice vd Carina Söderberg, 46.
Den har under flera år omsatt närmare en halv miljard kronor per år.
Butiken drivs genom bolaget Kurvans Matmarknad som gick med närmare 20 miljoner kronor i vinst förra året. I tjänstebilsparken finns en splitter ny Audi med 245 hästkrafter och en Mercedes med 265 hästkrafter.
”Det ska vi ändra på”
Butikschefen Carl-Johan Ståhle medger att datummärkningen inte har varit korrekt.
– Det är en felaktig information när det gäller förpackningsdagen, så det ska vi naturligtvis ändra på.
Varför har ni angett fel förpackningsdagar?
– Ja, enda förklaringen som jag kan ha utan att ha frågat dem direkt nu, det är att det är en ganska omständlig procedur att ändra förpackningsdag, för då måste man gå in i programmeringen i vågen och ändra det datum när man kör ut etiketten, som är ett felaktigt datum, tillbaka i tiden.
Ståhle uppger dock att ostarna, trots felaktiga datum och ompackningar, aldrig får ett bäst före-datum som är senare än det som fabrikanten har uppgett.
– Det är bäst före-datum som är det viktiga.
Men hur ska man veta att det datumet stämmer när förpackningsdatumet inte är korrekt?
– Jag håller med dig om att det är vilseledande information.
Ståhle: Vi följer regler
När det gäller ostarna som packas om och förses med nya datum påstår Ståhle att butiken följer alla regler.
– Ja, fortfarande är det så att det inte är någon längre hållbarhet än vad fabrikanten har satt på ursprungsförpackningen.
Ståhle var på konferens med sin ledningsgrupp när Aftonbladet nådde honom och han vill inte vara med på någon intervju i vår tv.
– Som du förstår har jag inte den detaljkunskapen så att jag kan svara dig direkt i en tv-intervju och jag vill inte ställas i den situationen, säger han.
”En redlighetsfråga”
Även på Icas huvudkontor i Solna kan cheferna inte mycket mer än beklaga när de ställs inför Aftonbladets avslöjande fakta.
Vi visar de holländska getostarna som vi har köpt på Ica i Kungens kurva för Mats Ovegård som är chef för avdelningen Kvalitet i butik. Ostarna är packade den 7 maj, men det står den 27 maj på den ena förpackningen och den 4 juni på den andra förpackningen.
Mats Ovegård granskar ostarna och jag frågar vad jag ska tro som kund om det står att en ost är packad den 4 juni.
– Jag skulle tro den 4 juni, säger Mats Ovegård.
Ja, men det vet vi att den inte är. Den var packad en månad tidigare.
– Okej, jag kan ju inte ...
Vad tycker du om det?
– Nej, jag tycker inte det är korrekt, det är en redlighetsfråga. Det är inget lagbrott, men det är en redlighetsfråga.
–Kunden kan ju känna att den får en ost som är packad senare än vad den faktiskt är.
Tror du det är så här i andra butiker?
– Jag kan inte uttala mig om hur det ser ut.
Lovar undersöka
Ovegård uppger att han nu ska undersöka datummärkningen och hur allt fungerar.
– Det finns inget lagbrott nu. Men jag ska säkerställa att det inte gör det, säger Mats Ovegård.