Apotekets dator havererade – igen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-22

Kunder med högkostnadsskydd kan få faktura istället

Julstressen slog ut delar av Apotekens datorer än en gång.

Personalen kom inte åt högkostnadsdatabasen, e-recept havererade och det uppstod även problem att betala med kort.

– Den som kan vänta med att hämta ut recept bör göra det, säger Apotekets presschef.

Hur många apotek i landet som är drabbade var ännu sent på lördag eftermiddag oklart.

Då ringlade köerna långa i de flesta apotek med julöppet i storstadsregionerna.

– Det verkar som problemen främst har drabbat Stockholm. Men jag vågar inte säga säkert att det bara är där, säger Elisabet Linge Bergman, presschef vid Apoteket.

Började på fredag

Hur många kunder som fått problem visste man inte heller.

Men enskilda kunder ute i landet har hört av sig till Aftonbladet och rapporterat om problem med e-recept redan på fredagskvällen.

– Jag skulle hämta ut recept på apoteket vid 18-tiden igår kväll men det gick inte, berättar Jonas Nilsson.

Han bor strax utanför Kalmar och skulle hämta ut två preparat med e-recept.

– De fick ingen kontakt med datorn och fick försöka flera gånger innan man fick kontakt. Men högkostnadsskydd fungerade, jag behövde bara betala en och femtio, säger Jonas.

Inget högkostnadsskydd

Största problemen drabbade den databas som håller reda på vilka apotekskunder som kvalat in för rabatt enligt högkostnadsskyddet, den så kallade högkostnadsdatabasen.

I databasen finns uppgifter om tidigare köp och densumman kan ge stora rabatter på ny medicin som hämtas ut. Utan åtkomst till uppgifterna kan en kund tvingas betala tusenlappar mer för ett läkemedel.

– Högkostnadsdatabasen har vi haft problem med. Men de ska vara lösta nu. Det gick inte att komma in så personalen kunde inte se hur mycket personer med recept skulle betala, säger Linge Bergman.

”Vänta om du kan”

Trots det rekommenderar hon de receptkunder som kan vänta att göra det.

– Om man har möjlighet att vänta med att lösa in recept till nästa vecka istället så rekommenderar vi att man gör det.

Hur många kunder som drabbats av haveriet är inte heller klart.

Däremot lovar Apoteket att ingen betalat för mycket.

– Kunder har erbjudits att betala med faktura istället. När databasen fungerar går personalen in och kontrollerar beloppen i eftehand istället.

Fax ersätter e-recept

Även e-recept havererade med kaos som följd. Något som drabbade apoteken senast den 3 december.

– Vi uppmanar folk att ringa till vår kundtjänst, som kan faxa recept till närmaste apotek, säger presschef Elisabet Linge Bergman.

Cirka 220.000 recept hämtas ut på Apoteket varje dag.

Av dessa är 60-70 procent elektroniska, vilket innebär att läkarna har mejlat dem till Apoteket.