Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Aftonbladet nominerat till tidningsvärldens Oscar

Publicerad 2016-03-08

Aftonbladet har nominerats i två kategorier till vad som kan liknas med tidningsvärldens Oscars-gala: INMA Global Media Awards.

– Det är väldigt roligt. Att bara bli nominerad är stort, säger Magnus Ringman, projektledare för Gula båtarna.

Organisationen The International News Media Association (INMA) har nu offentliggjort alla nomineringar till vad som liknas vid tidningsvärldens Oscars-gala: INMA Global Media Awards. INMA prisar projekt som på nya sätt engagerar publiken och innovativa idéer hos mediebolag. Och där finns Aftonbladet nominerat i två kategorier.

Har räddat 1 721 liv

Dels har projektet Gula båtarna där Aftonbladet och Svenska Dagbladet i samarbete med Svenska sjöräddningssällskapet nominerats i kategorin ”Best Awareness Campaign”. Sedan starten har båtarna räddat 1 721 personers liv, personer som gett sig ut på den farofyllda resan över Medelhavet. Allt från äldre till nyfödda. Att Gula båtarna uppmärksammas internationellt gläder projektledaren Magnus Ringman, som jobbat intensivt med teamet kring satsningen.

– Det är väldigt roligt. Ju mer uppmärksamhet Gula båtarna får desto fler liv kan vi rädda. Vi har en utmaning att finansiera projektet och har hittills fått in 7,3 miljoner kronor från svenska folket. Behovet av hjälp på Medelhavet är väldigt stort och det märks att vi gör nytta, säger Magnus Ringman.

”Ett väldigt ovanligt projekt”

Totalt har 669 bidrag har kommit in till INMA från 264 nyhetsorganisationer. Sedan tidigare är det klart att Gula båtarna också har nominerats i tävlingen "Årets dagstidning", kategori "kampanj". Vinnaren koras vid en gala i Stockholm nästa tisdag den 15 mars. Ringman förklarar varför Gula båtarna sticker ut.

– Det är ett väldigt ovanligt för ett medieföretag att engagera sig i ett skeende som med detta projekt. Det normala är att skriva och betrakta men i det här fallet har journalister varit delaktiga i räddningsarbetet rent fysiskt.

– Det vi gör löser ingen flyktingsituation i Europa, den är enorm och av bibliska mått, men några människor slipper drunkna när de söker frihet, säger Magnus Ringman.

”Känns helt fantastiskt”

I kategorin ”Best Use of Video” på INMA har också satsningen Aftonbladet Perspektiv nominerats. Det är en satsning med korta förklarande filmer, så kallade infographics, som ger svar om aktuella nyhetsämnen, bland annat flyktingkrisen, bostadsbubblan och kungafamiljen.

Där har Olivia Svenson, Henrik Torehammar, Natalia Kazmierska och Jenny Svenberg Bunnel varit delaktiga.

– Det känns helt fantatsikt. Vi har jobbat ganska hårt och det är roligt när det uppmärksammas och särskilt internationellt, säger Jenny Svenberg Bunnel som har ritat grafiken.

Hon förklarar att de gett Aftonbladet Perspektiv sin egen touch och anammat den svarta tavlan i 1970-talsstil fast digitalt. Cheferna har gett dem fria händer – vilket har gett resultat.

– Vi vill höja kunskapsnivån bland snåriga ämnen och på ett enkelt sätt ge våra tittare mer information när de själva ska diskutera runt matbordet. Våra tittare tycker att filmerna är jättebra. Många lärare har hört av sig och berättat att de använder Aftonbladet Perspektivs filmer i undervisningen, säger Jenny Svenberg Bunnel.

Vinnarna presenteras vid en gala i London den 24 maj.