Privatflyg till semesterparadis – utsläpp ökar
Forskare: De rikaste borde betala för det de släpper ut
Publicerad 2024-11-08 05.30
Privata flyg släpper ut allt mer koldioxid. Semesterparadis som Mauritius är vanliga mål men även FN:s klimatmöten drar många privatplan. Trots att det bara är en bråkdel av alla flygutsläpp är det dags att göra något, menar forskaren Stefan Gössling.
– Det handlar om de allra rikaste och de borde betala för det de släpper ut, säger han.
Kortare än 50 kilometer och över helger. Eller till en ö med behagligt klimat. Det är vanliga turer för alla de privatflygplan som far runt och släpper ut koldioxid i atmosfären.
I en färsk studie där forskare från bland annat Sverige har deltagit syns mönster från privata plan tydligt. Det är till stor del resor som är förhållandevis korta, ibland bara ett par mil och de görs ofta över helger.
Forskarna har analyserat flygningar som skett med privata flygplan mellan 2019 och 2023. Utifrån flygplansmodeller och rutter har de räknat ut hur mycket koldioxidutsläpp de gett upphov till. Totalt handlar det om cirka 16 av de 850 megaton koldioxid som flygtrafiken släpper ut globalt per år.
Klimatmöte lockar
– Resor till Kanarieöarna, Seychellerna eller Mauritius är sällan affärsresor, säger Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet, som bland annat forskar om turismens klimatpåverkan.
Utöver semesterresmål är det vissa stora evenemang som lockar till sig väldigt många privatplan. Några exempel är fotbolls-VM i Qatar, filmfestivalen i Cannes, World economic forum i Davos och ironiskt nog FN:s klimatmöte COP28 i Dubai. Hur många privata flyg årets möte, som startar på måndag, lockar till sig, återstår att se.
– Det tillkommer dessutom mer utsläpp eftersom det ofta är dyrt att parkera planet i exempelvis Davos. Då sparar ägarna pengar genom att låta flyga planen en bit bort. De sparar pengar men skapar en miljökostnad för alla andra, säger Stefan Gössling.
Rika borde betala
Mellan 2019 och 2023 ökade utsläppen av koldioxid från privatflygen med 46 procent. USA är det land där allra flest privatplan hör hemma – nästan 70 procent av alla privata flyg är registrerade där.
Stefan Gössling tycker inte att utsläppen från privatflygen går att bortse från även om de kommersiella står för en betydligt större del. Små plan med få platser leder till betydligt mer utsläpp per person än en kommersiell flygning.
– Sen handlar det uppenbarligen om personer med pengar. Det kostar att ställa om till lågutsläppssamhället så att de med mest pengar får betala för sina privata flygresor genom högre skatter. Men det skulle ha ett signalvärde.
Studien är publicerad i Communications Earth & Enviroment.