Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Albert, Albertina

Parter överens om ny västsvensk järnväg

Robin Salomonsson/TT

Uppdaterad 13.05 | Publicerad 11.40

Förhandlingarna kring järnvägssatsningen mellan Göteborg och Borås har varit utdragna. Arkivbild.

Förhandlingarna har varit stundtals infekterade.

Men nu har parterna till slut kommit överens om mångmiljardsatsningen på en ny järnväg mellan Göteborg och Borås.

– Det är klart. Det blir en ny järnväg, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren till TT.

Det var på ett möte under fredagen som en samsyn till slut nåddes kring de sista ekonomiska detaljerna för det omdiskuterade projektet. Det handlade om hur omkring fem miljarder skulle betalas.

Pengarna tillkom efter en sträckändring i de tidigare planerna. I slutändan betalar Västra Götalandsregionen 2,5 miljarder medan Göteborgs stad står för en miljard.

– Sedan fördelas det proportionellt mellan kommunerna förutom Göteborg som går in med en fast summa. Men oaktat hur projektet går kommer vi bara betala en miljard, säger kommunstyrelsens andre vice ordförande Axel Josefson (M) till TT.

”Alla var överlyckliga”

– Det känns väldigt bra att vi har kommit överens och att vi nu kan få tåg mellan Göteborg och Borås det kommer att stärka den väldigt positiva utveckling vi har i Västsverige, fortsätter han.

Beskedet har nu meddelats till infrastrukturministern Andreas Carlson (KD).

– Alla var överlyckliga. Det är förmodligen ett av de största historiska beslut som fattats i länsresidenset sedan det byggdes på 1600-talet, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren som var med på fredagens möte.

Svåra förhandlingar

En järnväg mellan Borås och Göteborg har diskuterats i decennier. Först på senare år har planerna sett ut att kunna bli verklighet efter att staten öronmärkt 43,5 miljarder kronor för en västsvensk järnvägssatsning.

Men förhandlingarna mellan parterna – Västra Götalandsregionen, Swedavia samt kommunerna Borås, Härryda, Mölndal och Göteborg – har trots det varit svåra och utdragna. Bland annat efter det att Härryda kommun länge satt sig emot den föreslagna sträckningen.

Till slut tvingades regeringen kalla in landshövdingen Sten Tolgfors som medlare.

– Sten Tolgfors har gjort ett fantastiskt jobb. Det har varit svåra förhandlingar. Parterna har olika intressen så det var ett väldigt bra drag av regeringen att utse Sten Tolgfors, säger Axel Josefson.