Dramatik in i det sista
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-01-27
Spykers vd köpte ut de ryska ägarna – då fick de köpa Saab
In i det sista var det osäkert om affären skulle bli klar.
Saabs nya ägare vågade inte öppna champagnen.
Det förlösande samtalet från Detroit kom först strax före 19 i går kväll.
GM säljer Saab till Spyker – efter den hemliga affären med de ryska storägarna.
Storaffären går i korthet ut på följande:
Holländska Spyker köper Saab av GM och bildar ett nytt företag – Saab Spyker Automobiles.
De nya ägarna betalar 74 miljoner dollar, motsvarande cirka 537 miljoner kronor. En första betalning görs den 15 februari, då affären ska vara klar. Senast den 15 juli ska hela notan vara betald.
Samtidigt får GM cirka 2,4 miljarder kronor i så kallade preferensaktier, en slags obligation som ger utdelning men som inte innebär att säljarna fortsätter att ha inflytande över Saab.
Och jobben i Trollhättan räddas.
Oklart in i det sista
Spykers vd Victor Muller och Saabs vd Jan-Åke Jonsson var påtagligt nöjda och lättade då de strax före klockan 21 i går kväll inledde en nästan två timmar försenad presskonferens på Café Opera i Stockholm.
Men det var in i det sista oklart om den komplicerade affären över huvud taget skulle kunna presenteras.
Redan i måndags hölls ett extra regeringssammanträde i Rosenbad med anledning av att affären tycktes vara klar.
Det var den dock inte – och i går fortsatte ryktena avlösa varandra om Saabs framtid.
Strax före klockan 14 i går stoppades handeln med Spykers aktie på Amsterdambörsen, en indikation på affären var så gott som i hamn.
Och när Maud Olofsson utlyste en presskonferens till klockan 18.15 såg de sista bitarna ut att ha fallit på plats.
Men det bekräftande samtalet från GM dröjde och först klockan 19 kom en leende näringsminister ut till den församlade pressen.
”Otroligt komplicerad”
– Det svåraste i den här affären var att få alla bitar på plats. Det är en otroligt komplicerad affär med många avtal som ska skrivas. GM och regeringen har egentligen haft ett gemensamt intresse att klara ut ägarfrågan, att klara ut att pengarna finns, att man har en affärsplan som gör det realistiskt att Saab kan leva vidare, sa Olofsson.
Europeiska investeringsbanken, EIB, har krävt en garanti på ett lån på fyra miljarder kronor till de nya ägarna, något som regeringen nu gått med på. Med detta besked tyder allt på att EIB kommer bevilja det.
Det var först då regeringen fått sitt samtal från Detroit som Victor Muller vågade skåla i champagne på advokatbyrån Hammarskiöld & Co i Gamla stan.
Hemliga finansiärer
Vid sin egen presskonferens avslöjade Muller att han själv köpt ut de ryska, kontroversiella storägarna Alexander och Vladimir Antonov, vars ägarandel tidigare stoppat affären, ur Spyker. Han har lånat pengar av hemliga finansiärer för att göra sig av med dem.
Spykers vd garanterade också att Saab inte skulle flyttas från Trollhättan.
– Saab uppfattas som ett svenskt märke av bilälskare över hela världen. Det vore synnerligen oklokt att ändra på den bilden.
Kan du lova att ingen förlorar jobben i Sverige?
– Det går aldrig att garantera någonting. Men vi har inga planer på att säga upp personal. Planen är att expandera och sälja fler bilar.
Muller tackade den svenska regeringen, som utåt hållit en låg profil under förhandlingarna, men som ska ha spelat en viktig roll bakom kulisserna.
Han berättade också att han under de fem, intensiva sista dygnen av förhandlingar i Stockholm inte sovit mer än 15 timmar.
– Det är ingen vacker syn då jag tittar mig i spegeln.
Kan behöva nyanställa
Jan-Åke Jonsson beskrev affären som en ”milstolpe i Saabs historia”.
– Vi kommer att ha en personalstyrka som är ungefär lika stor som den är nu. Kanske kommer vi behöva nyanställa nu då vi inte har GM.
Ni går från att vara ett litet företag hos en stor ägare till ett stort företag hos liten ägare. Bra eller dåligt?
– Jag tror det är en fördel. Nu kan vi få större inflytande och känna att vi blir prioriterade.
Saab har gått med förlust i 20 år. Tyder någonting på att företaget kommer börja gå med vinst?
– Vi har en stark tro på varumärket och affärsplanen. Samtidigt har Saab bra stöd från de nya ägarna, GM, regeringen och förhoppningsvis Europeiska investeringsbanken.