S vill lagstifta bort sexistisk reklam

Publicerad 2014-05-20

”Det här är ett folkhälsoproblem som vi politiker måste ta ansvar för”, säger Veronica Palm (S).

Stopp för reklam som är sexistisk och könsstereotyp – genom lagstiftning.

Det är Socialdemokraternas nya vallöfte.

– Man behöver inte visa rumpor när man säljer bilar, säger Veronica Palm (S).

De senaste åren har larmen om reklam som befäster könsfördomar avlöst varandra. Allt ifrån kläder till hemelektronik, resor och motorfordon har marknadsförts med nakna bröst och rumpor.

Sveriges Kvinnolobby gjorde förra året en undersökning som visade att nio av tio kvinnor mellan 13 och 30 år velat ändra på något på sin kropp på grund av reklamidealen.

Utredning för lagstiftning

Detta vill nu Socialdemokraterna sätta stopp för, om man vinner valet i höst.

– Det här är ett folkhälsoproblem som vi politiker måste ta ansvar för. En S-ledd regering kommer att plocka upp den utredning om att förbjuda sexistisk och könsstereotyp reklam som Alliansregeringen slängde i papperskorgen när den tillträdde. Detta i syfte att lagstifta. Det är ett vallöfte från oss, säger Veronica Palm.

Hon är riksdagsledamot och en av ledamöterna i partiets innersta krets och sedan länge engagerad i jämställdhetsfrågor.

Den utredning hon hänvisar till tillsattes av den senaste S-regeringen 2006. Den lades dock i malpåse av FP-ministern Nyamko Sabuni 2008, efter att Alliansen hade tagit makten. Detta med motiveringen att en sådan lagstiftning riskerade att strida både mot grundlagarna om yttrandefrihet och tryckfrihet.

– Jag vill inte inskränka en grundläggande mänsklig fri- och rättighet för en lagstiftning vars effektivitet jag ifrågasätter. Så vinner vi inte slaget om jämställdheten, sa den dåvarande jämställdhetsministern.

Men det är ett problem som Veronica Palm är övertygad om går att lösa.

– Det har man löst i våra nordiska grannländer, som har olika former av lagstiftning mot sexistisk reklam. Vi får se till att hitta en lösning där vi inte tullar på tryckfrihet eller yttrandefrihet men där vi skyddar unga kvinnor från den ohälsa reklamen innebär, säger hon.

Branschen har misslyckats

Eftersom det i dag inte finns någon lag mot sexistisk eller könsstereotyp reklam så är det branschen själv som sköter saneringen. Reklam som anses stötande eller felaktig kan anmälas, prövas och fällas hos reklamombudsmannen och reklamombudsmannens opinionsnämnd.

– Branschen har väl lyckats sådär med sitt uppdrag. Snarare än att det har minskat har vi översköljts av mer sexistisk och stereotyp reklam. När man säljer trosor behöver man visa rumpor, men inte när man säljer motorcyklar och bilar. Nu är det dags att ta nästa steg och lagstifta, säger Palm.

Veronica Palm har själv länge varit engagerad i frågan. För några år sedan anmälde hon en leksakskatalog på grund av könsstereotypt innehåll.

Följ ämnen i artikeln