Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Ett år senare – Saab är tillbaka på ruta ett

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-02

Ovissheten för Saab består

”Nu måste jag hem och jobba”, säger Saab:s vd jan Åke Jonsson. Ett år sedan GM:s besked att Saab ska säljas är det svenska bilföretaget fortfarande på ruta ett.

Så började Saabs största kris någonsin, för nästan exakt ett år sedan.

Optimisten

– Jag har varit med i bilbranschen under lång tid, säger Jan Åke Jonsson, vd för Saab.

Han sitter med händerna knäppta i knäet vid sitt kantiga skrivbord på kontoret i Trollhättan.

– Vi har en otrolig förmåga att komma igen både när det gäller nya modeller och ekonomin. Med min erfarenhet kan jag säga att Saab och bilbranschen i stort kommer att ta sig ur den här situationen.

Det är den 4 december 2008 och Jan Åke Jonsson tar emot DN Ekonomi på kontoret med de spräckliga gardinerna. Den gångna kvällen har ägaren General Motors meddelat att planen är att sälja Saab.

Det ska gå bra, säger Jan Åke Jonsson. Han har varit med i branschen under lång tid.

Dessutom har han pratat med regeringen.

– Min bedömning är att regeringen inser att de måste hjälpa till.

Nyligen fick han smeknamnet Bagdad Bob.

Glädjedödaren

– Varje kris är också en möjliget, säger näringsminister Maud Olofsson.

Hon står i skotskrutig dräktjacka intill finansminister Anders Borg i rosa skjorta på podiet i presskonferensrummet Bella Venezia, Rosenbad.

Det är krispaketens december och den här dagen ska fordonsindustrin få sitt.

– Efter regn kommer sol och det är för den tiden vi ska rusta oss nu, säger Maud Olofsson.

28 miljarder till forskning, lån och kreditgarantier. Men inga löften till Saab. Vi kommer att höra det många gånger till:

– Det är inte statens uppgift att äga bilföretag.

Några dagar tidigare har Fredrik Reinfeldt sagt att ett företag som aldrig går med vinst omöjligen kan räddas för all framtid. Av de 28 miljarderna har ännu ingen gått till Saab.

Annelie

– Jag tror att när det väl gäller så kommer de att hjälpa till ändå.

”De” är regeringen och hon som säger det heter Annelie Tåqvist, på väg in genom grindarna till Saabs fabrik i Trollhättan. Det är februari, morgonskiftet börjar 05.54, det är mörker och mycket kallt. På insidan av grindarna står personal från Saab med lappar i händerna. Där har man sammanfattat beskedet som kom från Saabägaren General Motors under natten: Vi tar vår hand från Saab. Inom ett år ska ni vara ett självständigt bolag.

– Vi har i alla fall ett år på oss. Det finns lite tid, säger Annelie Tåqvist, 32, montör på Saab sedan tio år.

Det här var början på hennes jobbiga vår. Det handlar om förtvivlan och hopp.

20 februari Saab lämnar in sin ansökan om rekonstruktion till tingsrätten i Vänersborg. En omorganisation ska ske, pengar ska hittas och målet är en ny ägare. Man får tre månader på sig.

– Jag har ont i magen och har nästan börjat gråta. Det har gått så fort. Men jag hoppas fortfarande på något annat än nedläggning, säger Annelie Tåqvist.

12 mars 750 personer varslas om uppsägning från Saab i Trollhättan. Verksamheten måste anpassas efter verkligheten. Osäkerheten om framtiden gör att Saabs bilar säljer för dåligt.

– Jag tror fortfarande att det kommer lösa sig. Det gäller bara att komma upp ur den här jättesvackan, säger Annelie.

6 april Saab ska möta fordringsägarna i tingsrätten i Vänersborg och jag har skrivit ännu en artikel på temat ”I dag står Saabs framtid på spel”. Beskedet kommer vid lunch och är väntat: Rekonstruktionen fortsätter ännu ett tag.

– Det är ju jättebra. Då har de några månader på sig att få ordning på saker och ting och ta hem de nya modellerna som de pratar om. Jag känner mer hopp i dag, säger Annelie Tåqvist.

Samtidigt råder produktionsstopp på fabriken. De anställda sitter i rastbåset, vid linan och väntar på en uppgift. De väntar också på besked om vem som måste gå efter varslet. Det är snart påsk och Annelie Tåqvist har startat en blogg.

Den 7 april skriver hon:

”Ja ha då har man inte fått nått besked i dag heller då...

Det var nog den värsta dan i mitt liv, först veta att i dag kommer det och sen bara: 'nä det blir inget i dag utan ni får veta i morgon.'

Nu har vi gått där en hel dag utan att göra någonting, spelat lite plump och väntat på att få gå hem, och då får vi ett nytt besked: 'permeterad i morgon'. Det är inte sant. Vi får veta dan innan helg det man minst av allt vill ha. De har sagt att man inte ger besked som kan vara negativa dan innan helg.”

Hon skriver inga fler blogginlägg.

14 april läser jag på Sveriges Radios hemsida att Annelie Tåqvist har förlorat jobbet.

Sportbilstillverkaren

Christian von Koenigsegg hade en dröm. Han ville bygga den perfekta sportbilen. Första modellen lanserades 1994. Årsproduktion - runt 20 bilar. Nu ska han ta över Saab.

I augusti ligger köpeavtalet färdigt. Över en bländande blank vit Saab skakar vd Jan Åke Jonsson och Christian von Koenigsegg hand. En del kallar honom von Kinderägg. Det verkar osannolikt men ska kanske gå vägen. Jan Åke Jonsson, optimisten, ser rakt in i framtiden:

– Det kommer inte att innebära några drastiska förändringar. Köparna kommer att känna igen sig. Vår genomsnittlige kund är välbärgad och har en modern syn, ofta är de entreprenörer och så kommer det säkert att vara i fortsättningen också, säger han till DN.

Nu var det en affär mellan Koenigsegg, General Motors, Sveriges regering, Riksgälden, Europeiska investeringsbanken och EU-kommissionen. Tidsschemat var pressat, året var snart slut och nu blev det för mycket för sportbilstillverkaren med pojkdrömmar.

Den 24 november meddelar Christian von Koenigsegg att det inte blir någon affär. Tillbaka på ruta ett.

– Vi tänker inte börja som bilfabrikanter, säger näringsminister Maud Olofsson.

Nu trodde de flesta att slutet var nära.

Optimisten

– Jag är glad, det här var det bästa beslutet vi kunde få i nuläget.

Jan Åke Jonsson är glad igen. Han har jobbat och kämpat och slitit. Nu är han ivrig att komma hem till Trollhättan. Han tittar på klockan, snart går flyget från Detroit.

Jan Åke Jonsson är klädd i samma rödmönstrade slips som när han satt vid det kantiga skrivbordet på kontoret i Trollhättan för nästan exakt ett år sedan. General Motors vill fortfarande bli av med Saab, Saab har fortfarande inte hittat en köpare, Saabanställda har förlorat jobbet och Saab säljer färre bilar än då. Faktiskt nästan inga alls. Till nyår ska allt vara klart.

– Nu måste jag hem och jobba, säger Jan Åke Jonsson.