Telefonbedragare lurar Swedbanks kunder

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-07

Ringer upp och försöker länsa deras konton

Han ringer upp och utger sig för att arbeta vid Swedbanks kundtjänst.

Men i själva verket är mannen en bedragare.

Under de senaste veckorna har han försökt lura bankkunder i norra Sverige och ett antal har fått sina konton länsade, skriver SvD.

– Det är en man som ringer upp och säger att det varit strul med transaktioner. Det sker alltid på exakt samma sätt, säger Gunnar Brelin, förundersökningsledare på samordningsroteln i Gävleborg, till Svenska Dagbladet.

Mannen försöker påverka bankkunden att lämna ut sina pinkoder till honom. De kunder som har gjort det har sedan fått se sina konton tömda.

Låter övertygande

En person i Hofors i Gästrikland fick sitt konto länsat på 38 000 kronor. En annan ortsbo fattade misstankar, vägrade lämna ut pinkoden och fick därmed behålla sina pengar.

– Bedrägerier utförde på det här sättet är inget vi varit med om tidigare. Det här handlar om en mycket skicklig person som låter väldigt övertygande i telefon, säger Anna Sundblad som är presschef på Swedbank.

Hon uppmanar bankens kunder att skydda sig mot den här typen av bedrägerier genom att vägra lämna ut koder via telefonen. Hon berättar att banker aldrig jobbar på det viset.

I går försökte någon lura av fler personer i Gävleborgs län deras pinkoder. Tre nya anmälningar har kommit in till polisen. Totalt har över tre fall anmälts och enligt Svenska Dagbladet verkar bedragaren främst ha siktat in sig på Norrland och just Swedbanks kunder.

Oaktsamhet

En polisutredning pågår men än så länge finns ingen misstänkt för brotten. Swedbank har ombetts samarbeta med polisen för att spåra överföringarna.

Kontona töms fort och för den som har har blivit drabbad kan det bli svårt att få ersättning.

– Har man lämnat ut sin kod till någon betraktas det i grund och botten som oaktsamhet, säger Anna Sundblad på Swedbank som dock tillägger att varje enskilt fall avgörs lokalt.