Pilotfel kan ligga bakom flight 214 kraschen

Uppdaterad 2013-07-08 | Publicerad 2013-07-07

Viktigt landningssystem avstängt vid landningen

Flight 214 kraschade i marken innan det kommit fram till landningsbanan – där ett viktigt inflygningssystem var avstängt.

Nu misstänks pilotfel ligga bakom dödskraschen på San Franciscos flygplats.

– Det var inga tekniska problem med planet, säger flygbolaget Asianas vd Yoon Young-Doo.

Experter från hela USA reser nu till San Francisco för den omfattande utredningen av olyckan, vars orsak fortfarande är okänd.

– Vi har ännu inte bestämt oss för vad som är fokus i utredningen. Vi kommer att titta på allt. Vi är öppna för allt i nuläget, säger Deborah Hersman, vid den amerikanska haverikommissionen NTSB, under en presskonferens.

Ett vittne berättar för nyhetskanalen ABC 7 News att planet såg ut att ha problem på vägen ner. Bland annat ska gnistor ha synts under planet.

– Det såg inte ut som det skulle, säger vittnet.

Utesluter inte pilotfel

Men vd:n för flygbolaget Asiana säger enligt Reuters att kraschen inte orsakades av motorproblem – och att han inte tror att något mekaniskt fel ligger bakom det inträffade.

– I nuläget bekräftar vi att det inte var några problem som orsakades av 777-200-planet eller dess motor, sa Yoon Young-Doo vid en presskonferens i Seoul skriver TT.

Vd:n utesluter inte att ett pilotfel kan ligga bakom olyckan.

Den ansvariga piloten vid landningen av Boeing 777-planet var under utbildning på flygplanstypen och detta var den första flygningen han gjorde till San Francisco med planet, säger en taleskvinna för flygbolaget Asiana Airlines, skriver TT.

– Detta var hans jungfrutur, sade hon.

– Han hade mycket erfarenhet och hade flugit tidigare till San Francisco. Men också veteraner utbildas för nya flygplanstyper.

Enligt CNN har planets färdskrivare hittats, vilket förhoppningsvis gör att man kan förstå varför olyckan inträffade.

Viktig del av system var avstängt

Doug Yakel, talesman för San Francisco International Airport, säger till NBC News att en viktig komponent av flygplatsens landningssystem har varit avstängd under en stor del av sommaren på den aktuella landningsbanan.

Systemet guidar de ankommande planen inför landning och är till största del till för att hjälpa piloterna under dålig sikt, som vid mörker eller dimma. Det beräknar planets kurs och överför datan direkt till piloten.

– Men det är ingenting som behövs under en klar dag som igår, säger Barry Schiff, pilot och författare.

”Då kan de göra misstag”

Han säger även att han tror att många kommersiella piloter litar för mycket på system som detta och inte tillräckligt på sin instinkt och sina färdigheter.

– Piloter blir mer och mer beroende av automatisering och datorisering. Och när de tvingas gå tillbaka till de äldre systemen kan de göra misstag.

Nicolas Seger, utredare på Statens haverikommission, säger att utredningsläget bör vara gott; alla flygplansdelar är tillgängliga och nästan alla överlevde, inklusive piloten, skriver TT.

Det två omkomna är de första som förorsakats i en olycka med ett Boeing 777-plan. Det anses vara ett av världens säkraste plan, skriver San Fransisco Chronicle.

ANNONS