Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Hemliga mejl avslöjar – så lurar Coop pensionärerna

Uppdaterad 2016-02-21 | Publicerad 2015-11-25

Pensionärer luras av matbutiken Coop att maten är billigare än vad den verkligen är.

Hemliga mejl som skickats från chefer på Coop visar att priserna i butiken sänks i samband med en stor prisundersökning från PRO, avslöjar Expressen.

En matkasse från Coop. Obs, bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Sveriges största pensionärsorganisation, PRO, genomför varje år en stor undersökning bland landets matbutiker. Där bestäms vilken matkasse i Sverige som är billigast lokalt, regionalt och på riksnivå.

Prisundersökningen är central för PRO eftersom det är viktigt att få veta vad pensionärernas pengarna går till, har organisationen konstaterat.

– Pensionärerna har flera år i rad fått sänkta pensioner och betalar dessutom högre skatt än löntagare, sa Curt Persson, tidigare ordförande i PRO i samband med en av organisationens undersökningar.

Hemliga mejl

PRO håller i det längsta tidpunkten för prisundersökningen hemlig just för att det förekommit att handlare fått information i förväg och då sänkt priserna.

Nu visar det sig att den stora matbutiken Coop fuskar med prissättningen. Enligt hemliga mejl, som aldrig var tänkta att läcka ut, beordrar en chef på Coop Mitt att priserna på vissa utvalda varor sänks i samband med PRO:s undersökning – för att sedan höjas tillbaka, avslöjar Expressen som tagit del av mejlen.

"Vi får signaler att PRO har synts ute", skriver Johan Nilsson, driftchef Coop Mitt, i ett mejl innan han beskriver hur den tillfälliga prissänkningen ska gå till. Det är bland annat priset på ”färs, kotletter och herrgårdsost” som ändras.

”Har inte tid att prata”

Mejlet har gått ut till en rad chefer på Coop Mitt, däribland vd:n Anders Stake. Aftonbladet har vid upprepade gånger under onsdagskvällen sökt både Anders Stake och driftchefen Johan Nilsson.

Efter att priserna sänks kommer så en månad senare ett mejl som förklarar att butikerna ska återgå till ordinarie priser på varor som man ”tidigare korrigerade när PRO var ute i våra butiker", enligt Expressen.

– Du får återkomma i morgon. Jag har inte tid att prata med dig nu, säger Johan Nilsson till tidningen på onsdagskvällen.

”Vill lura sina kunder”

På PRO ser man allvarligt på att matkedjan fuskar sig till bättre priser.

– De vill lura sina egna kunder. Jag blir besviken, säger Märtha Dahlberg, ansvarig för PRO:s prisundersökning, till Expressen.

Hon berättar att det kan bli aktuellt att träffa ledningen för butikskedjorna som fuskat i undersökningen. Resultatet presenteras om ett par veckor.

Aftonbladet fortsätter att söka representanter på Coop.