Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Ryanair vägrar ersätta deras inställda hemresa

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-26

Rune och Eva-Marie Brännström fick ta tåget hem från Bryssel när deras flyg ställdes in.

De har kämpat i fyra år för att få rätt mot lågprisbolaget Ryanair.

I dag kom domen – Ryanair betalar inte ett öre.

Rune och Eva-Marie Brännström från Linköping får ingen ersättning från Ryanair som ställde in deras flyg.

Semesterdagarna i Bryssel gick mot sitt slut och Rune och Eva-Marie Brännström från Linköping var i god tid till flyget som skulle gå klockan nio på lördagskvällen.

När de satt och väntade i avgångshallen kom beskedet – planet var inställt.

De skulle få vänta tre dagar på att komma med ett flyg hem igen.

Tog tåget

Paret bestämde sig snabbt för att ta saken i egna händer.

– Vi skulle tillbaka till jobbet på måndagen och behövde komma hem. Dessutom fick vi ingen information om var vi skulle bo medan vi väntade eller om vi skulle ha fått någon ersättning för utgifterna. Det skulle ha blivit dyrare för oss att stanna, säger Eva-Marie Brännström.

Tillsammans med ungefär 40 andra strandsatta passagerare tog de sig till tågstationen där de hoppade på ett tåg. Sista biten delade de en hyrbil med ett annat par.

Resan tog ett dygn.

– Det var ingen höjdare. Vi satt i restaurangvagnen hela resan eftersom tåget var fullt, säger Eva-Marie Brännström.

Resan hem gick på 4200 kronor. En utgift som paret vill att Ryanair ska ersätta dem för.

I anmälan tar paret stöd av den så kallade Montrealkonventionen som säger att fördröjda avgångar ska ersättas.

Konsumentombudsmannen (KO) har drivit fallet för att få en prejudicerande dom.

– Rätten har tolkat det som att andra regler gäller vid inställda flyg jämfört med försenade. Det här gör det krångligare för resenärerna att använda sig av de gemensamma reglerna, säger Daniel Karfs, jurist på Konsumentverket.

Besviken på domen

Eva-Marie Brännström är besviken på domen.

– Det känns oroande att flygbolagen kan göra så här. Lågprisbolagen behöver inte bry sig om passagerarna, säger hon.

Svea hovrätt motiverar sin dom med att den svenska rätten, som gäller både försening och inställda flyg, inte ser likadan ut i övriga Europa. Konventionen är inte tillämplig vid inställd flygning, enligt Ryanair. Ryanair kunde inte låta planet lyfta på grund av ett tekniskt fel som de hänvisar till som "extraordinära omständigheter".

Ryanair anser att Rune och Eva-Marie Brännström själva valt att dra på sig de ökande kostnaderna istället för att välja det erbjudna flyget hem.

– Det här beslutet stärker bestämmelserna som innebär att ett flygbolag inte ansvarar för omständigheter som ligger utanför deras kontroll, säger Stephen McNamara, kommunikationschef på Ryanair, i ett pressmeddelande.