De är bäst – och sämst – på bilbälte
Publicerad 2019-12-02
Skåningarna är generellt bland landets bästa på att använda bilbälte.
Mellan länets kommuner skiljer sig användningen dock kraftigt åt.
– Av det vi sett är de kommuner, där det är lite mer glesbygd och där frånvaron av polis är väldigt tydlig, oftast där bältesanvändningen är lägre också, säger Marie Nordén, generalsekreterare hos NTF.
När Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) presenterade sin årliga rapport över bilbältesanvändningen i Sverige fick Skåne ett gott betyg. De var ett av flera län där 97 procent av bilisterna använder bälte i tätorterna - och bara tre län hade en högre siffra än.
Målet för bältesanvändning ligger nästa år på 99 procent, för att man ska ligga i linje med högst 220 omkomna i trafiken 2020. En siffra som sju av de skånska kommunerna uppnår redan i år. Bältesanvändningen är som allra bäst i Lomma där mätningarna visat på en 100-procentig användning medan sex kommuner, däribland Malmö och Lund har 99 procent.
– Det man kan säga är att Skåne ligger i mitten. Det finns de som är bättre men också de som är mycket sämre, säger Marie Nordén, generalsekreterare hos NTF.
Lägre användning på landsbygden
Användningen har delats upp i fem olika kategorier. Förutom de som uppfyller målet ses ”i linje med måluppfyllnad” och ”nära rikssnitt, ej måluppfyllnad” som positivt. Kommuner som ligger på 92–94 procent anses däremot ligga under rikssnittet.
Inom det intervallet befinner sig fyra skånska kommuner: Kävlinge, Landskrona, Simrishamn och Höganäs.
– Det finns mätningar i kommunerna men i en del kommuner är där inte så många man har mätt och det kanske inte blir så rättvisande i totalen. Men av det vi sett är de kommuner - där det är lite mer glesbygd och där frånvaron av polis är väldigt tydlig - oftast där bältesanvändningen är lägre också. Ett sånt samband kan vi se, säger Marie Nordén.
Perstorp sämst i Skåne
Den status med lägst bältesanvändning, där det underskrider 92 procent, anses ligga mycket under rikssnittet. I Skåne är det bara en kommun som har ett så pass lågt snitt. I Perstorp var bältesanvändningen blott 83 procent vid mätningen.
– Det är jättetråkigt. Man kan också se att det inom vissa grupper växer fram en kultur där man inte använder bälte i samma utsträckning som andra, säger Nordén.
Vad är det för grupper du syftar på?
– Till exempelvis kan vi se att bältesanvändningen kan vara lägre för mindre transportbilar såsom hantverksbilar eller där mindre transporter går. I en del yrken är hastigheten lite högre, så det kan finnas ett samband mellan det.
Högre säkerhetstänk bland kvinnor
– Men framförallt så har män generellt lägre användning än kvinnor. Sen har vi inte gjort några djupstudier, förutom mellan män och kvinnor.
Vad är det som gör att män har lägre användning än kvinnor?
– Generellt sett så har kvinnor en högre säkerhetsmedvetenhet än män. Män utmanar hastighetsgränser, färre kvinnor kör när de använt alkohol eller droger och fler kvinnor använder säkerhetsbälte. Det är ett högre säkerhetstänk rent generellt.
Rikssnittet för användning av bilbälte ligger på 96 procent i tätorter.
Mätningen är baserad på 350 000 observationer.
Bältesanvändningen i de skånska kommunerna | |
---|---|
Malmö | 99 procent |
Lomma | 100 procent |
Eslöv | 99 procent |
Kristianstad | 99 procent |
Lund | 99 procent |
Staffanstorp | 99 procent |
Ängelholm | 99 procent |
Bromölla | 98 procent |
Burlöv | 98 procent |
Båstad | 98 procent |
Svedala | 98 procent |
Osby | 97 procent |
Skurup | 97 procent |
Ystad | 97 procent |
Bjuv | 96 procent |
Hörby | 96 procent |
Höör | 96 procent |
Klippan | 96 procent |
Sjöbo | 96 procent |
Svalöv | 96 procent |
Trelleborg | 96 procent |
Vellinge | 96 procent |
Åstorp | 96 procent |
Helsingborg | 95 procent |
Hässleholm | 95 procent |
Tomelilla | 95 procent |
Örkelljunga | 95 procent |
Östra Göinge | 95 procent |
Kävlinge | 94 procent |
Landskrona | 94 procent |
Simrishamn | 94 procent |
Höganäs | 92 procent |
Perstorp | 83 procent |